Hoe kom ik over de netwerkdrempel heen?

Om mijn bedrijfje van de grond te krijgen moet ik netwerken, maar dat onderdeel vind ik supereng. Zomaar een bedrijf opbellen of naar zzp-clubjes te gaan. Wat zeg je dan? En hoe zorg ik ervoor dat ik niet dichtsla? Ik ben namelijk helemaal niet mondig of adrem.
Website, facebooken, briefjes ophangen echt overal in de stad en kaartjes uitdelen en aan iedereen die ik ken blijkt niet genoeg te zijn. Nog steeds nul klanten.

11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
Bij een goed zakelijk netwerk, wordt je hiermee juist geholpen, is de opzet zo dat je met veel interessante contacten weer de deur uitgaat. Bezoek ook eens netwerkbeurzen. Als je in het zuiden actief bent, dan heb ik wel nuttige info voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je nul klanten hebt, dan is de vraag wat je niet goed doet. Ik ben zelf 4 jaar terug met een bedrijf gestart in één van de weinige groeimarkten die er toen was. Binnen een maand had ik de eerste 10.000 euro omzet binnen. Nu, vier jaar later, heb ik een paar duizend klanten. Ik realiseer me heel goed dat dit een mazzeltje is. Het bedrijf dat ik ervoor had, heb ik uitgebreid door een ander bedrijf over te nemen. Het verkrijgen van nieuwe klanten was toen heel moeilijk i.v.m. de economische omstandigheden. Wil je dus je bedrijf goed op de kaart zetten, dan moet je eerste zeker weten wat je toegevoegde waarde is. Wat maakt je onderscheidend ten opzichte van andere soortgelijke bedrijven? Het netwerk is belangrijk, maar echt ondergeschikt. Zelfs met een goed netwerk, kan een slecht idee gewoon geen garantie zijn voor klanten.
Snuffel
11 jaar geleden
@Jodyenboyke. Hoi, ik 'opereer' in Nijmegen. Wat voor info heb je? Ik ben erg benieuwd. @Fred, wow, dat klinkt als heel wat. Het is bijzonder dat je zo'n gat in de markt weet te vinden. Mijn idee is om mensen te helpen met hun teksten, zowel zakelijke als creatieve teksten. Ik wil ook schrijfworkshops/trainingen begeleiden (schrijven is in). En een tweede bedrijfje voor huiswerkbegeleiding. Twee bedrijfjes dus. De plannen zijn er, nu nog de uitvoering (rode draad in mijn leven).

Het beste antwoord

Ga voor jezelf na waarom jij gaat stralen van jouw bedrijf en wat maakt dat anderen dat ook doen. Dus wat heb je te bieden. Als je daar een goed, kort en bondig verhaal van kunt maken, is het makkelijker om dat te vertellen. Dan komt het bij wijze van spreken uit je tenen. En wees niet bang dat je in het begin veel moet zeggen. Probeer vooral te luisteren, luister wat anderen te vertellen hebben en waar jij wat aan bij te dragen hebt.

En luister naar hoe anderen het doen, daar kun je van leren. hoe je het wel of juist zelf niet zou willen doen, dat netwerken. Bedank ook iemand altijd voor een gesprek, tip of wat je dan ook heb ontvangen.

Neem eens deel aan een Durftevragen sessie. Daar ontmoet je in een super ontspannen setting verschillende mensen die allemaal graag iets willen vragen. Je start vanuit dezelfde positie en hebt altijd ook iets bij te dragen. Wie weet hoe zij jou weer in contact kunnen brengen met nuttige zaken voor jouw bedrijf.

Veel succes en geloof in je zelf en in jouw bedrijf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je het nog niet hebt: maak een Facebook-account aan, dat is het grootste sociale netwerk ter wereld. Of iets meer professioneel toegespitst: LinkedIn. E-mail eerst even en dan in het echt ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snuffel
11 jaar geleden
Facebook heb ik inmiddels. LinkedIn moet ik nog doen. Maar ik vraag me erg af of het werkt. Ik plaats wel elke dag iets en ik heb inmiddels een groot bestand 'vrienden'.