Zijn er wettelijk vastgestelde regels over het ontvangen van fooien?

Is het normaal dat de door jou ontvangen fooi in de pot gaat en je er niks meer van terug ziet? Klanten willen mij regelmatig een fooi geven, mijn baas heeft een pot staan en daar stop ik het altijd in, het was namelijk niet de bedoeling dat ik dit zelf zou houden. Nu is het vaak het geval dat er bijvoorbeeld aan het eind van het jaar iets mee gedaan wordt (uitstapje, cursus, of het wordt uitgekeerd) maar dit is nooit gebeurd. De fooien kunnen maandelijks best oplopen tot een aardig bedrag, eerlijk gezegd kan ik dit best gebruiken. Ook is de klant tevreden over mij en wil mij een extraatje geven, dat extraatje komt dan uiteindelijk bij mijn baas terecht, die in principe niks met mijn klanten heeft en hun ook niet geholpen heeft. Wat er met de fooien gedaan wordt weet ik dus niet. Heb ik niet recht op mijn eigen fooien, of in ieder geval de fooienpot delen door 2 (mijn baas en ik, verder geen personeel)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn dochter krijgt ook geen fooi, al het geld wordt gebruik voor de opknap van het restaurant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord kan ik je niet geven maar als het goed is staat dit in je contract beschreven.
Het is natuurlijk heel flauw dat deze pot volgens je baas bedoeld is voor uitstapjes en dat er dan vervolgens niks mee gedaan word.
Nu heeft het alle schijn dat hij het in zijn eigen zak steekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft eigenlijk nooit verteld waar het voor bedoeld is, maar vaak wordt het aan uitstapjes of cursussen besteedt, meestal bij meerdere personeelsleden. Of het wordt eens per jaar uitgekeerd. Maar ik zie niks van mijn fooien. Opknappen is ook niet van toepassing, en materiaal koop ik zelf, met andermans materiaal kan ik niet werken. Dus daar gaat het ook niet heen. Trouwens, vaak staat op de pot van een restaurant ook een bestemming, dan weten de klanten dat het niet naar de persoon zelf gaat maar dat de werkomgeving wel verbeterd wordt van dat geld en dat het personeel en de klanten daar van profiteren, het personeel krijgt er dus ook wat voor terug. Ik werk ook niet in een restaurant maar in de uiterlijke verzorging. Het is dus erg persoonlijk werk (wordt veel gekletst en mensen doen graag hun verhaal bij ons, wij zorgen dat ze lekker kunnen ontspannen, bieden een luisterend oor en dit wordt blijkbaar erg gewaardeerd).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er niets van in je contrakt staat is het volgens mij voor jou
Ik heb wel eens ergens gewerkt waar het niet mocht houden maar dat stond ook in een bijlage van het contrakt
Heel zeker weet ik het niet

Antwoorden (2)

Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen spraken, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit de bronsite die onderaan is vemeld:

"Fooien zijn geen loon aangezien zij door derde en zodoende niet door de werkgever worden betaald. Een werkgever heeft geen recht op de fooien die een medewerker ontvangt en kan afdracht daarvan niet vorderen. Van afdracht aan de werkgever is geen sprake, als het geld in een fooienpot voor het personeel wordt gestopt. Dan dient de werkgever hierover geen enkele zeggenschap te hebben. Een werkgever kan een medewerker niet verplichten om aan een dergelijke fooienpot mee te doen, ook niet in een arbeidsovereenkomst of ander contract. Het is niet toegestaan om voorwaarden te verbinden aan de besteding van fooien, waarbij fooien worden gezien als overige inkomsten van de werknemer (art 7:631-2 BW)."

Uit een andere bron:
"Wat moet er gebeuren met de fooien die binnenkomen? Daarover zullen afspraken moeten worden gemaakt. Houdt iedere bedieningsmedewerker zijn eigen fooi of deponeren we alle bijdrages in één pot? In dat geval zal er een verdeelsleutel gemaakt moeten worden, waarbij medewerkers een vastgesteld deel krijgen. Welk systeem verdient de voorkeur? Het verdeelsysteem waarbij alle medewerkers - keuken, bediening en spoelkeuken - per gewerkt uur meedelen in de fooien, wordt algemeen ervaren als het meest rechtvaardig en prettig. Alle leden van het team leveren tenslotte hun bijdrage aan het product dat op tafel wordt gezet."
http://www.koksforum.nl/artikel/fooi.html

Kortom: wat er met de fooien gebeurt (zelf houden/fooienpot) is een kwestei van afspraak. Ze zijn in ieder geval niet voor de werkgever.

Verder:
een werkgever kan bij de bepaling van de hoogte van het loon wel rekening houden met fooien die een werknemer ontvangt. De werknemer moet ze ook opgeven aan de Belastingdienst.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 8 uur moeten we weer binnen 2 min na elkaar met dezelfde bron komen ;-))
Computoon
11 jaar geleden
Ja, ik zag het...
misschien kunnen we het beste parttime-vragenbeantwoorder worden, ieder 3 1/2 dag per week. Maar ja, wat doe je straks met een halve medaille :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach twee halve is ook een hele toch? Jij bent wat uitgebreider geweest, ik heb alleen de vraag beantwoord ;)