Mag een werkgever mij in dienst nemen in ruil voor commissies?

Hij wilt dus mij aannemen zonder mij het minimumloon te betalen, maar ik kan wel commissies krijgen mag dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dus ipv van loon + commisie, krijg alleen conmissie. Hmmmm
Je weet toch wel wat er dan gebeurt. Jij doet al het voorwerk. En een ander sluit de deal...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag. Je werkt dan op basis van een flex 0-uren contract. Bij 0-uren hoeft een werkgever je ook geen minimumloon te betalen. Er zijn in deze situatie wel een aantal zaken waar je altijd op voorhand navraag naar moet doen:

Is je commissie een bruto loon, of gaan zijn de werkgeverslasten ook voor jouw rekening. (deze zijn ongeveer 25% en maken dus veel uit voor je uiteindelijke nettoloon)

Hoe is de regeling omtrent reiskosten? Krijg je een lease-auto, zo ja hoe is dit geregeld.
Zo nee, krijg je een netto vergoeding van je kilometers of maken deze ook deel uit van je commissie?

Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van een zogenoemd payroll systeem. Hierbij wordt de verloning uitbesteed aan een externe partij. Wie betaald deze partij, je werkgever of maakt ook dit een deel uit van je commissie?

Hoe zijn zaken als ziekte, vakantie, wachtdagen etc geregeld.

Bij het aangaan van een dergelijk contract moet je jezelf goed op de hoogte stellen van de voor- en nadelen. Het is vaak een manier om snel veel geld te kunnen verdienen, maar de zekerheid van een vast inkomen ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat mag niet,
een werkgever mag geen lager salaris betalen dan wat er in de voor het bedrijf geldende Cao is afgesproken.
Staat dit niet omschreven, dan kan er over het salaris onderhandelt worden.
Doch mag dit salaris niet beneden het wettelijk gesteld minimum komen en moet in redelijke verhouding staan met de inhoud en aart van uw functie.
Hierover zijn landelijke afspraken gemaakt, zowel met de diverse bonden als de overheid.
Je kan zoals voorgesteld in een eerder antwoord wel op een 0 urenbasis gaan werken, maar dan nog moet voor ieder uur die je werkt een gewoon salaris tegenoverstaan.