Ben ik verplicht om op zondag te werken?

Stel, je wilt om godsdienstige/principiële redenen niet op de zondag werken, kan een werkgever je dan toch verplichten om op die dag te werken? De rijksoverheid zegt: je bent niet verplicht om op zondag te werken, tenzij de aard van het werk dat noodzakelijk maakt en dat het is afgesproken. Zou het dus in theorie mogelijk zijn om bij een bedrijf aan de slag te gaan en dan vrijstelling voor de zondag te krijgen? Mag een werkgever je om deze redenen ook weigeren als werknemer? Alvast bedankt voor de antwoorden. Neem als voorbeeld KLM of Transavia als werkgever.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (7)

Je zegt zelf al: "tenzij de aard van het werk dat noodzakelijk maakt ".
Bij een luchtvaartmaatschappij kan ik me goed voorstellen dat het daar voor geldt. Zo ook voor politie, brandweer, artsen enz.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je dan nog ietsje verder leest: 'en als dit is afgesproken met de werkgever', dan zou het mijns inziens theoretisch mogelijk moeten zijn, om met de werkgever af te spreken niet op zondag te hoeven werken.
Je schrijft zelf: "tenzij de aard van het werk dat noodzakelijk maakt en dat het is afgesproken"

Als je akkoord gaat met een arbeidsovereenkomst (meestal met verwijzing naar een cao) waarin staat dat werken op zondag, al dan niet bij uitzondering, voor kan komen, dan ben je dat dus verplicht.

Als je als werknemer niet met de arbeidsvoorwaarden akkoord wilt gaan kan dat uiteraard een reden zijn om je te weigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat er voor een luchtvaartmaatschappij te veel praktische bezwaren aanzitten om iemand die niet op zondag wilt werken aan te nemen.
Stel je doet een reis naar China, en je zou dan op zondag terug moeten vliegen, dan laten ze echt niet iemand anders overvliegen omdat jij zo nodig een dag daar wilt blijven omdat je niet kunt werken.
Kom je met je functie niet verder dan het vliegveld, dan zou het wel kunnen natuurlijk.
anneliez
11 jaar geleden
Als je b.v. wilt gaan werken in een ziekenhuis, dan kies je dus voor een baan, waar altijd ,ook op zondag gewerkt moet worden.
Een werkgever biedt jou een baan aan en jij gaat er mee akkoord incl. alle voorwaarden en werkomstandigheden
Dan ben je wettelijk verplicht ook op zondag te werken.
Dat je dan volgens je geloofsovertuiging geen mensen mag verzorgen op zondag, lijkt me sterk.
Dit kan je verder doortrekken naar andere beroepen.
Wil je toch niet op zondag werken, dan zal de werkgever je kunnen weigeren, omdat je niet in het systeem van dat beroep past en het ook oneerlijk is tenopzichte van andere collega's die ook liever thuis zijn op zondag.
Of er een vrijstelling mogelijk is van het op zondag werken, is dan een gunst van de werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Dat je dan volgens je geloofsovertuiging geen mensen mag verzorgen op zondag, lijkt me sterk." Dat 'niet werken op zondag' is een nogal rekbaar begrip in nogal wat kerken/geloofsgemeenschappen. Ik kan me de tijd nog herinneren dat in ons dorp TV kijken, autorijden en zelfs fietsen of buiten spelen uit den boze waren in (veel) christelijke kringen.
Dat soort rare fratsen zijn heden ten dage toch echt uitzonderingen, en zeer velen gaan op zondag na hun kerkbezoek met de auto naar de woonboulevard :)
Tijden veranderen, bijbelinterpretaties ook...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel het bestaat nog steeds hier in Zeeland, maar ook in de Betuwe en plaatsjes rond het oude ijsselmeer.
Wel is het steeds verder aan het afzwakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absoluut! Je 'mag' zeker als christen mensen verzorgen op zondag, geen enkel bezwaar hoor :)
Je zegt het eigenlijk zelf al: je bent het niet verplicht, tenzij je zelf het afgesproken om op zondag te werken, zie http://bit.ly/NVtPJf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om goedsdienstige redenen mag je wel noodzakelijke werkzaamheden op zondag verrichten zoals verzorging van mensen/dieren en bijvoorbeeld brandweer/dominee en doorlopende productiewerk. Hierbij is vaak wel vastgelegd dat je in de gelegenheid moet worden gesteld (als je dat wilt) om 1 kerkdienst (of in het geval van een ander geloof een andere dienst) te kunnen bezoeken (of 's morgens of 's middags). Ik weet echter niet of dat ook geldt voor een 24 uursdienst van de brandweer op de kazerne.

Wil je bijvoorbeeld in een winkel werken dan wordt dat waarschijnlijk in je contract vast gelegd. Je mag er dan niet om afgewezen worden, maar in de praktijk zul je als je het meedeelt niet snel aangenomen worden, omdat je collegas dat dan op moeten vangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een 24/7 arbeidsituatie heb en als u daar wilt komen werken dan tekent u ook automatisch voor het werken in de weekenden.
Dit is meestal ( eigenlijk altijd ) ook opgenomen in de daar geldende Cao.
Wil u niet werken op de zondagen en u geeft dit aan tijdens de sollicitatie, ja dan mag ( en zal ) u hierop afgewezen ( kunnen ) worden.
Doet u het na die tijd, dus na uw aanname, dan kan u ontslagen worden i.v.m werkweigering, daar werken op zondagen een voortvloeisel is van het normale arbeidsproces.