Welke soorten therapeut opleiding op hbo?

Ik kwam laatst een beroep tegen en dat leek me wel wat. Het heette mental coach maar dat wil ik niet worden ik wil gedragstherapeut worden. Maar is dat er op het HBO en zoja welke school en kan ik daar naartoe met mijn economie & maatschappij profiel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (2)

Je zou kunnen kijken op de site www.youchooz.nl
Daar zijn alle mogelijke beroepen en opleidingen te vinden in de sector Zorg & Welzijn. Bij de link hieronder heb ik bijvoorbeeld gezocht op beroepen die "iets met psychische problemen" te maken hebben. Er zijn dan beroepen op MBO, HBO en WO niveau te vinden. Toelatingseisen, carrieremogelijkheden, plaatsen waar de opleiding te vinden is, mailen met mensen die het werk al doen; er is heel wat te vinden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanks gedragskunde is idd hetzelfde en wat ik wil worden!
Maar waar kan je mailen gwn op die site?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je "Gedragskundige" aanklikt (zie hieronder) zie je links allemaal onderwerpen staan, en rechts (in het groene) staat "Choozguides" met daaronder "Stel een vraag". http://www.youchooz.nl/beroepen/gedragskundige/34
Gedragstherapie is een van de vele vormen van psychotherapie. "Psychotherapeut" is in Nederland een beschermde titel. Om tot de opleiding voor psychotherapeut te kunnen worden toegelaten, moet je bijv. artsexamen hebben gedaan, doctoraalexamen psychologie, pedagogische wetenschappen of gezondheidswetenschappen met als afstudeerrichting geestelijke gezondheidskunde.

Specifiek voor gedragstherapie verwijs ik je graag naar de site voor 'Cognitief gedragstherapeut VGCt'. De VGCt is de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve Therapie. Belangstellenden kunnen de "registratie cognitief gedragstherapeut VGCt in opleiding aanvragen" wanneer ze voldoen aan de hieronder volgende eisen:

"Vooropleiding
U heeft een afgeronde masteropleiding sociale wetenschappen of geneeskunde waarin u de volgende onderdelen heeft gevolgd: leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden.

Werk
U bent minimaal 12 uur per week werkzaam op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg, waarvan u minimaal 4 uur besteed aan patiënt/cliëntcontacten. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek.

Opleiding
U heeft een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus (cognitieve) gedragstherapie van 100 contactuur afgerond."

Kortom, om gedragstherapeut te kunnen worden, moet je al een universitaire studie hebben afgerond in de psychologie of pedagogiek.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ai ik wil geen universiteit gaan doen dan zit ik super lang op sgool.
En hoe heet die opleiding waarbij je mensen doet masseren, spuiten en van die verzorgings dingen??
Computoon
11 jaar geleden
Dat is me niet helemaal duidelijk. Masseren lijkt me in ieder geval een onderdeel van fysiotherapie. Dat is een HBO-opleiding. Je moet dan een havo-, vwo- of mbo- (niveau 4) diploma hebben, bij voorkeur met een profiel Natuur & Techniek of Natuur & Gezondheid.