Hoe om te gaan met stress en 'angst'? Zie uitleg

In september moet ik 12 dagen achter elkaar werken. Het zijn hele lange dagen van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Vanzelfsprekend korte nachten.
Geen enkele vrije dag of uitslaapochtend ertussen.

Het betreft heel verantwoordelijk en geconcentreerd werk. Ook MOET ik vrolijk en representatief zijn.
De tevredenheid van een grote groep mensen (veel meer dan 1000 personen!) staat of valt met mijn functioneren.
Daarnaast nog alle voorbereidingen; dus eigenlijk ben ik er meer dan 12 dagen mee bezig.

Ik zie er nu al tegenop. Ga ik dit fysiek volhouden, ga ik dit mentaal volhouden? Vragen en situaties zoals "Wat als..." spelen nu al door m'n hoofd; wat als ik hoofdpijn krijg? wat als ik moe wordt en me niet meer kan concentreren? wat als ik dichtklap of een black-out krijg? wat als m'n nek en schouders zeer doen van de spanning?

Ik zie er als een berg tegenop. Men verwacht veel van mij. De druk ligt enorm hoog.

Hoe moet ik hiermee omgaan? Is het normaal dat ik me nu al zorgen maak over de septembermaand?

Eén voordeel is wel: Na die 12 dagen ben ik drie weken vrij.

Ik weet dat jullie benieuwd zijn, maar over de inhoud van mijn werk kan ik helaas niets zeggen, sorry.

Opgeven is geen optie in dit vak. Eénmaal opgeven en het is voorbij. Zo werkt het nou eenmaal. Het wordt een fysieke en mentale marathon.

De vraag is dus: Hoe moet ik hiermee omgaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Geen "ademhalingsoefeningen" adviseren a.u.b., die tijd is er gewoon niet. Overige adviezen zijn meer dan welkom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee hoe je met zoiets moet omgaan, maar ik wil je even succes wensen! Hou moed en kijk vooruit naar je drie weken vrij :-) Succes!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hele mooie reactie Rinke. Dank je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit zo lees vraag ik me af of dit wel mag... Klinkt niet zo CAO-waardig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
CAO-regels kennen we niet in dit vak. Wij zijn genoeg weken achter elkaar vrij. Daar komt bij: ik ben niet in loondienst ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Very vaag... Geen cao regels? Mijn nieuwsgierigheid is gewekt hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach natuurlijk zijn er wel CAO-regels Nanda. Ik wil hier verder niet op in gaan hoor, geen zin in. Wijkt teveel af van mijn vraag. Afdwalen noem ik zoiets. Blijf bij het onderwerp.
Pieter2011
11 jaar geleden
Lastig om zo'n vraag te beantwoorden als je niet weet in welke richting je moet denken. Toch een paar tips, die mij er vaak doorheen hebben geholpen:
- een goede voorbereiding is het halve werk;
- delegeer alles wat je delegeren kunt en zorg dat er iemand standby staat die je op ieder moment kunt inschakelen;
- je wordt voor een klus ingehuurd omdat men vertrouwen in je heeft. Dat vertrouwen is te danken aan jezelf én je kwaliteiten. Vertrouw dus ook op jezelf en zet je twijfels opzij.
- Geniet van je werk. De uitstraling die daar van uitgaat, geeft je zelfvertrouwen en waardering.
- Neem jezelf en de dingen die eventueel misgaan niet al te serieus. Iedereen maakt fouten; ook de beste musicus of politicus overkomt het. Herstel ze met een glimlach. Relativeer de dingen die je doet. En vooral: lach om je eigen stommiteiten, want wie daarom kan lachen heeft zijn/haar leven lang plezier. Veel succes! (Het gaat natuurlijk gewoon lukken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet teveel over nadenken... Gaan... En pak je rust waar mogelijk. Bv dat half uurtje bij de lunch.. Doe dan even helemaal niets... Gezond eten en voldoende water drinken. Blijf 5 min langer op de wc zitten...
En probeer van te voren een goede conditie op te bouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, ik denk dat je het niet aan kunt als je je er al zo druk over maakt, een beetje zenuwachtig is prima maar dit is niet normaal. Als het in de entertainmenthoek zit zou ik nog maar eens nadenken of dit wel wat voor je is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle zou ergens wel eens gelijk kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welnee, Dirkje, ze vragen je toch niet voor niets. Ik zou er ook zenuwachtig voor zijn. Ik ben zenuwachtig voor komend weekend, en wist ook een half jaar geleden al dat dit weekend moeilijk zou zijn, en dat is het ook. (Presteren voor een publiek, terwijl ik mezelf maar net bij elkaar kan houden omdat ik maandenlang in het verre buitenland ben geweest en nog leid aan cultuurshock.)
Heb vertrouwen in jezelf, denk aan de leuke kanten van het werk, en ontspan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn er dingen die je ter plekke kunt delegeren of ben jij zo'n type dat alles op haar eigen schoudertjes laadt? Houd jezelf ook voor dat jij het nog zo perfect kunt organiseren, er zullen altijd mensen zijn die wat te zeiken hebben. De kunst is ook om dat te relativeren. En houd je ook voor, dat jij niet verantwoordelijk bent voor het zielenheil van al die mensen, ze moeten er zelf voor zorgen dat ze een leuke tijd hebben, jij schept alleen de randvoorwaarden (tenzij het natuurlijk kleine kinderen zijn, dan hebben ze wat meer hulp nodig).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol: als je je verantwoordelijk voelt voor de algemene sfeer die heerst onder een grote groep mensen, kan dat een flinke druk veroorzaken. Als bovendien van je verwacht wordt dat je een kant-en-klare oplossing hebt voor alle problemen die zich voordoen, ben je na 2 dagen redelijk afgefikt. Ik wel tenminste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
krol: Wat klink kort door de bocht! Je weet niet eens waarover je het hebt!!! Ga het je ook niet uitleggen, want dat is me de hele discussie niet waard. Ik weet voor 200% zeker dat je niet het werk doet wat ik doe, want daar zijn er maar een handjevol van op deze aardkloot. Mocht jij nou ook meer dan 575 Euro ex BTW per dag verdienen, dan leg me uit wat je doet en ik zal jou via een persoonlijk bericht gaan uitleggen wat ik doe voor de kost. Hier zitten dagen tussen van 's morgens 06.00 tot 's nachts 12.30 uur. Vooral de vrijdag en zaterdag zijn enorm lange dagen. En dan moet je nog wachten totdat iedereen de tribunes verlaten heeft, pas dán kan ik naar het hotel. Niet eerder. Ook moet ik 's morgens als eerste aanwezig zijn en begin ik met de voorbereidingen, al voordat de eerste trainingen/repetities beginnen. En nee, ik ben geen concierge ofzo haha. Daar komt bij dat je de hele dagen Engels en Duits zit te spreken wat ik op een gegeven moment erg vermoeiend ga vinden. Normaal doe ik deze job samen met een collega van mij, maar omdat we overgeboekt zijn moet ik het deze keer noodgedwongen alleen draaien. En ik ben zulke dagen niet gewend. Lijkt me logisch dat ik er tegenop zie. Of niet KROL?
Wou je hier nog op reageren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Inge en bedankt Stippel voor jullie support!

Het beste antwoord

De stress die je nu ervaart, zal je al van te voren gaan uitputten. En juist voor wat je omschrijft zal je voor die 12 dagen in goede conditie moeten verkeren. Dus zowel lichamelijk als geestelijk.

Dus verleg je aandacht die je NU hebt naar de periode NA die 12 dagen. Strakjes lekker rustig aan doen!
Zorg dat je positieve gedachten krijgt. Die het DOEMDENKEN wat je nu doet vervangt.

Ga daarnaast sporten en genieten. Ga tijdig slapen zodat je goed uitgerust blijft. Eet gezond en dit kan je eventueel aanvullen met extra vitaminen.

---

De grootste truc die jij jezelf moet aanleren, is om je aandacht niet negatief te houden naar die 12 dagen toe, maar positief dus bijvoorbeeld dat jij lekker een paar dagen kunt uitrusten NA die 12 dagen.
Reserveer deze tijd ook voor jezelf na die dagen. Dus ga niet direct de noodzakelijke dingen voor jezelf doen, maar lekker uitrusten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Zorg voor een goede voorbereiding dat geeft al rust.
Zorg ook dat je goed uitgerust en fit bent.

Hoe belangrijk dit ook is voor je, probeer toch te blijven relativeren.
Wat gebeurt er als er iets fout gaat? Of bedenk helemaal een ramp senario en dan de mogelijke gevolgen. Ik weet zeker dat je ondanks dat de volgende ochtend weer opstaat. Klinkt misschien bagatelliserend, maar zo is het niet bedoelt.

Belangrijkste: Heb vertrouwen in jezelf.
Succes !

Toegevoegd na 7 minuten:
Nog even over die 'wat als' gedachten.
Bedenk dat als je hoofdpijn krijgt je een paracetamol neemt en doorgaat, zelfde voor de schouder.
Blackout kan je gebeuren, maar daar sla jij je wel doorheen, misschien kan je wat op papier zetten als geheugensteuntje.
Kortom, voor alles is een oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Nelly3. Je schrijft: "Zorg ook dat je goed uitgerust en fit bent".
Goed bedoeld, en natuurlijk zal ik uitgerust en fit zijn.
Maar hiervan heb ik alleen maar de eerste drie dagen profijt, daarna zal al snel de vermoeidheid toeslaan. Juist dán is er geen tijd om te rusten en moet je de komende dagen pieken. En DAT is nou juist een punt waar ik het meest tegenop zie. Ik weet dat je de volgende alinea uit je antwoord absoluut niet bagatelliserend bedoeld, maar aan dit gedeelte heb ik niets. "Heb vertrouwen in jezelf" vind ik een mooie stimulans. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ter aanvulling: Afgelopen januari heb ik 9 dagen achter elkaar gedraaid. En ik moet eerlijk zeggen; van de laatste twee dagen weet ik niets meer. Ik heb op de automatische piloot en op een berg adrenaline gefunctioneerd. De week erna heb ik alleen maar geslapen, ook overdag. Zo oververmoeid was ik ervan.
Maar nu zijn het er ineens 12 achter elkaar. Daarom begin ik me nu toch wel een beetje zorgen te maken. Waar heb ik voor getekend vraag ik me af. Kan het niet meer terugdraaien.
Moet ik me nu al zorgen maken of overdrijf ik nu?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je aanvulling Nelly. Je hebt gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helpt het, zorgen maken?..............
Flauw hè, maar het is wel zo. Natuurlijk maak je je zorgen, maar een mens kan veel hebben hoor.
En al stort jij in na 9 dagen, vergaat dan de wereld, vallen er dan doden of gewonden? Kan je misschien wat meer delegeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft exact dezelfde reactie die ik zou geven aan iemand met hetzelfde probleem!
Maar als je er zelf middenin zit is het toch heel anders. Het is allemaal zo makkelijk gezegd... Een psycholoog kan zijn patienten super adviezen geven, maar als hij/zij zelf in het schuitje zou zitten... wat dan? Wie adviseert hem/haar en hoe gaat hij/zij daar mee om?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hetzelfde als bij onze interieurverzorgster; ze levert prima werk, maar bij haar thuis is het een rommeltje haha ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door te vertrouwen in eigen kunnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat heeft een andere oorzaak, ik heb ook schoongemaakt bij anderen, geloof me als je dan thuiskomt kan je geen sopdoek meer zien ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha. Ik geloof je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dirkje, als jij van een ander met goede adviezen en niet zomaar aanneemt, dan rest er alleen maar dat jij die adviezen aan jezelf geeft. (wat je ook aan een ander zou geven).
Het is niet anders, echter wel moeilijker, omdat je eigen situatie nu eenmaal altijd als veel erger bestempeld. Wat nelly schrijft klopt natuurlijk. "Helpt het, zorgen maken?"
Ik wilde schrijft: Dient het je om je zorgen te maken?
Doe alleen maar die dingen die je ook daadwerkelijk dient. De stress die je nu ervaart komt niet vanuit die komende 12 dagen. De stress komt vanuit die eerdere 9 dagen. (Alleen ervaringen uit het verleden geeft stress naar de toekomst).
Met als voordeel dat je nu wel kunt terugkijken wat je eerder beter hebt kunnen doen. Was je goed uitgerust voor die 9 dagen (wel eerlijk zijn hoor).
Heb je die 'micro' momenten van rust wel goed genoeg kunnen en willen benutten. In die 9 dagen sta je niet altijd op scherp. Er zijn momenten van rust, ga daarin ook ontspannen en 'geniet' van die rust. Genieten is ook een toverwoord. Het is het verschil tussen uitgeput raken (door niet te genieten) en juist meer energie krijgen wanneer je wel kunt genieten tijdens die dagen. Dan ben je aan het einde van de dag wel moe, maar ook voldaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erg helder gdanonym. Bedankt! Ik ga je reactie op me inprenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus 1
Ik heb ook veel hier mee te maken gehad en ik heb wat meer tijd gehad om hier wat hulp bij te krijgen/op te vinden.
Het is een heel verhaal om álles uit te leggen, maar ik kan je zeker wel op weg helpen op een manier dat ik denk dat het voor jou ook goed zou kunnen helpen.
Je zou kunnen googlen op ACT. Dat is een methode om met oa angst/pieker gevoelens om te gaan, door vooral niet de strijd aan te gaan. Want juist als je met jezelf de strijd in je hoofd aangaat dat je je niet druk moet maken, dan maak je je JUIST druk.
Wat je in feite tegen jezelf moet zeggen, is dat je verstand gewoon een onderdeel van jou is en die denkt dat zijn taak is om jou van alles te vertellen/alarmeren/what ifs. Je moet eigenlijk zeggen: ok verstand, bedankt voor je advies, ik hoor het aan, maar ik kies ervoor om te ervaren wat de werkelijkheid gaat zijn. Visualiseer zeg maar een schaakspel in je hoofd en de slechte stukken zeggen de slechte dingen en de witte stukken probeer daar tegen in te gaan. Schuif het bord opzij in gedachten, want die strijd helpt jou eigenlijk niet.
Wat je ook kan doen is je verstand zien als een lelijk mannetje op je schouder. Elke keer als jij denkt 'wat als wat als', besef dan dat het dat mannetje is dat dat zegt. Bedank hem voor zijn advies of zeg dat hij opflikkert, wat je zelf wilt. Als je maar dat 'stemmetje' als iets 'los' gaat zien van jou. Het is niet wat er ook in het hier en nu gebeurt of gaat gebeuren. Het is alleen een stemmetje.

Heeeeeel veel succes! Ik weet hoe dit gevoelt heeft :/

Toegevoegd na 1 minuut:
*gevoeld

Toegevoegd na 27 minuten:
ACT staat trouwens voor Acceptance and commitment therapy :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het heel begrijpelijk dat je je zorgen maakt, dat in de eerste plaats, maar er al te veel over piekeren kan je slopen voor het zover is.
Geef jezelf dus vanaf nu een uur per dag om dat te voorkomen. Als je het echt belangrijk vindt sta je niet toe dat je gestoord wordt tijdens dat uur!
In het eerste half uur sta je jezelf toe te piekeren en schrijf daarin meteen op wat je zorgen baart (en zet een wekker). Sta jezelf niet toe om buiten dat half uur te piekeren.
In het tweede half uur kap je iedere opkomende gedachte af om helemaal tot jezelf te kunnen komen; dat is het moeilijkste stuk. Niet wanhopen als dat in het begin niet lukt, gewoon jezelf corrigeren en na verloop van tijd zal het beter gaan. Hier zal je kracht uit gaan putten.
Probeer iemand te vinden die geheel los staat van de organisatie waar je om raad kan als je echt met je handen in het haar zou komen te zitten. Een verstandig iemand van buiten kan vaak beter advies geven omdat hij er niet emotioneel bij betrokken is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zorg dat je goed bent voorbereid. wellicht kan je de voorbereiding in kleine beetjes doen. elke dag wat. Zodat je niet uitgeput bent voor de 12dagen beginnen. wellicht helpt conditietraining zodat je fit bent.

ps: ademhalingsoefeningen hoeven maar een paar minuten per keer te duren. Daar hoef je geen lange cursussen etc. voor te volgen. je kan ze zelfs doen als je eventjes naar toilet gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet meer dan logisch dat je je druk maakt voor zo'n uitdaging. Ik krijg het gevoel dat dit voor jou de eerste keer is dat je dit op deze manier meemaakt. In dat geval is het heel normaal dat je jezelf doemscenario's voorstelt, gaat niet iedereen meteen uit van ; " Stel dat....wat als..."?
Het heeft echter weinig zin om je hiermee bezig te houden en toch zou vrijwel iedereen het doen! Altijd rekening houden met het ergste, dan valt het meestal mee!!

Probeer voor jezelf om vanaf het begin structuur aan te brengen. Het scheelt veel tijd en ergernis als iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
Probeer zo relaxed mogelijk te blijven en (toch!)diep te ademen. Neem de tijd en let hierop! Het is een erg effectieve en eenvoudige wijze om te ontspannen door je even te concentreren op je ademhaling. Adem dieper in!

Denk aan je gezondheid. Eet gezond en beperk het gebruik van alcohol en caffeïne. Enkele koppen koffie kunnen er voor zorgen dat je 's morgens een wakker gevoel hebt, maar caffeïne kan angst niveau's doen oplopen en zeker als je al last hebt van stress symptomen.

Probeer in je spaarzame tijd wat aan sport te doen of een andere manier van bewegen. regelmatige beweging zorgt ervoor dat je overmatige hoeveelheid adrenaline die je nu eenmaal met stress opbouwt, wordt verwerkt. Sport geeft ook nieuwe energie.
Probeer ook een vorm van relax techniek aan je ritme toe te voegen. Een vorm van yoga oefeningen;
www.yogafocus.nl/YOGA_thuis/Yoga_serie_1/yoga_serie_1.html
Op het internet zijn meerdere sites te vinden natuurlijk.

Heel belangrijk is het om in elk geval een goede nachtrust te nemen. Ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt is van vitaal belang om minder stress te ondervinden. Een uitgerust mens kan veel meer aan op een drukke dag.
Relativeer elke dag en bedenk dat er door drukte en veel inhoud op een dag de tijd voorbij vliegt en het voor je het beseft, tijd voor een periode van vrije tijd aan komt en dat gaat sneller dan je denkt als je eenmaal in die flow zit!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft: "Ervoor zorgen dat je genoeg slaap krijgt is van vitaal belang om minder stress te ondervinden. Een uitgerust mens kan veel meer aan op een drukke dag." Hier zit nou juist het probleem. Het gaan hele korte nachten worden... maar bedankt voor je mooie en uitgebreide antwoord amc.
Wat zijn 12 dagen op een mensenleven?

Als je je nu, eind mei, al druk gaat zitten maken over iets dat je over vier maanden moet doen, dan ben je niet geschikt voor zo'n marathon van 12 dagen.

Of je bent er wél geschikt voor: je bent niet voor niets aangewezen om die taak te volbrengen.

Aan jou de keus. Vertrouw op jezelf, vertrouw op je uithoudingsvermogen. Waar een wil is, is een weg. Cliché, ik weet het, maar zo werkt het wel in de praktijk. Ga er gewoon voor!

Ik zou er niet te veel werk van maken, van die voorbereiding waar de mensen het hier allemaal over hebben. Laat het maar op je afkomen. Gaat het goed, dan gaat het goed. Gaat het fout, dan gaat het fout, so what? Wat heb je te verliezen? Onderschat jezelf niet zo!

Zie het als een uitdaging die niemand je kan afpakken. De enige die jou die uitdaging al bij voorbaat zit af te pakken, ben jijzelf. Ik zou niet in die val trappen. Hup, niet lullen, maar poetsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent nu al aan het stressen en bang voor wat er gaat komen, Begrijpelijk, maar probeer het nu even te laten gaan. Je er nu druk over maken heeft geen zin. Makkelijk gezegd, maar druk maken heeft sowieso geen zin.
Mentaal voorbereiden wel! Accepteer heel sterk dat dit 12 LANGE dagen worden. Maar dit gaat ook weer voorbij. Dat is wat ik tegen mezelf zeg als ik moet presteren, het erg druk heb en daar bang voor ben: het gaat weer voorbij.
Het is jouw keuze, dit beroep, deze dagen, zeg tegen jezelf waarom je het doet en laat dat je motivatie zijn.

Ik zou proberen zoveel mogelijk te slapen tussendoor en gezond te eten. Als je lichaam in gezond en in balans is, scheelt dat een hoop.

In ieder geval veel sterkte en succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, je gaat heel veel verdienen en het worden hele lange dagen. Ik denk dat die dagen een probleem worden als je niet slaapt. Als je de hele dag zo gebuffeld hebt sta je stijf van de adrenaline en dan slaap je niet en ga je het niet redden.

Mijn advies: bedenk een oplossing voor een eventueel slaapprobleem, mensen met een jetlag gebruiken melatonine, bespreek eventueel met je huisarts of zoiets voor die 12 dagen een oplossing is.

Ik vind wel dat je je er nu al te druk over maakt en dat bouwt wel enorm op. Je noemt van alles wat moeilijk is en lastig (geen collega, altijd paraat, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, de hele dag andere talen spreken en een grote verantwoordelijkheid) en dat geeft mij geen zekerheid. Als je mijn kind was zou ik het zo niet vertrouwen maar dan ken ik je beter en misschien is dit jouw manier om er mee om te gaan. Ik denk wel dat je lichaam de stress nu al niet prettig vind en dat in combinatie met het misschien slecht slapen vergroot de kans enorm dat je ziek wordt of het gewoon niet volhoudt. De weken ervoor moet je dus heel goed op jezelf letten en voldoende slaap krijgen en gezond eten.

Laatste advies: probeer zo veel mogelijk mensen te spreken die de situatie kennen en vraag van hun de beste tips!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien u de juiste opleiding heeft genoten en de nodige ervaring heeft met de uit te voeren werkzaamheden kunt u zich alleen zorgen maken over uw lichamelijke en geestelijke conditie tijdens die lange dagen. (waarvan nu duidelijk is dat u er zelf voor heeft gekozen om iets wat voor meerdere personen is, in uw eentje op uw schouders te nemen)
Werk aan uw conditie en neem een personal coach,
of ga naar een psycholoog.
Handdoek in de ring gooien is ook een optie en niemand is onmisbaar. (alleen gezichtsverlies blijft langer in gedachten bij de mensen) U komt er vast wel uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt: "Het wordt een fysieke en mentale marathon".

Mijn advies: zorg er dan voor dat je het lichamelijke uithoudingsvermogen hebt om een marathon aan te kunnen. Ga hardlopen en probeer marathonwaardig te worden.

Ik zie het bij zeer drukke managers waar ik voor werk. Die lopen stuk voor stuk enkel keren per week hard, tot bijna aan marathons toe. Maar daardoor presteren ze, tot op een hoog niveau!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx!