Kan een werkgever alsnog een VOG van zijn medewerkers eisen?

Werkgevers mogen zelf bepalen of zij een VOG vereisen van nieuwe medewerkers. Mogen ze dit ook eisen van medewerkers die er al werken? En zo ja, kan het niet kunnen overleggen hiervan consequenties hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

In principe zal aan de bestaande medewerkers geen VOG gevraagd worden omdat men de werknemer al kent en er op vertrouwt dat die ook in de toekomst aan de normen voor diens job voldoet.

Indien er zich echter fundamentele wijzigingen voordoen in de aard van de job of indien er zich extreme hinderlijke wijzigingen voordoen in het persoonlijk gedrag van de medewerker dan staat het de werkgever vrij om vooralsnog een VOG te 'eisen'

Concreet gesteld dient dit VOG om aan te tonen dat jouw gedrag geen bezwaar oplevert voor het werk dat je dient uit te voeren. Dus worden er andere 'eisen' gesteld aan een fabrieksarbeider als aan een verantwoordelijke bij de bank of in een opvangtehuis.
Zo zou je dus perfect een strafblad kunnen hebben wegens diestal en toch aan de slag kunnen blijven op een plek waar je geen schijn van kans hebt om ook maar iets te stelen. Maar je zou dus onmogelijk aan de bak kunnen geraken in een kinderdagverblijf als je een strafblad hebt wegens zedenfeiten.

Kortom, je dient dus alles in de gepaste context te zien.

Meer info vind je ook op de officiële site van de Rijksoverheid (zie link)

Succes ermee en ga een open gesprek met jouw baas aan als je ergens mee zit, jouw openheid zal gewaardeerd worden en nadien verloopt het werk eens zo vlot omdat er een last van jouw schouders valt.

Fijne werkweek gewenst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eigenlijk mag dat alleen als de werkzaamheden zelf zodanig zijn veranderd dat het redelijk is dat de medewerker een VOG kan overleggen, of wanneer de werkomstandigheden zodanig zijn veranderd dat dat redelijk is.
B.v. als een medewerker in de nieuwe situatie kan beschikken over vertrouwelijke gegevens, toagang heeft tot geld of waardevolle voorwerpen of bv met kwetsbare groepen (zoals kinderen) contact heeft.