Word bij ziekte na een jaar 70% van mijn totale loon uitgekeerd of word ik alleen gekort op het deel waar ik nog op ziekgemeld sta?

Ik ben over 2 weken een jaar ziek gemeld bij mijn baas. Ik zak dus terug naar 70% van mijn loon. Alleen ik sta al voor 90% beter gemeld en dus nog 10% in de ziektewet. Gaat nu die 30% af van mijn gehele loon of alleen over het deel waarin ik nog ziek gemeld sta?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je 90% beter bent en die uren gewoon werkt krijg je daarover gewoon je volledige loon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Klopt!
ronron1212
12 jaar geleden
Is geen bron voor nodig 90% werken is gewoon normaal loon en 10% ziekte geld maal 70%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou toch ook graag een bron zien want bij sommige bedrijven wordt gedeeltelijk werken als niet volledig gezien (dus ook het werk wat je doet) en wordt het dus wel gezien als ziek. Ik denk dat het een gevalletje CAO is en niet een wet van Meden en Perzen!
ronron1212
12 jaar geleden
Pelle als jij dat denk moet de branche worden vermeld en kun je de cao opzoeken
ronron1212
12 jaar geleden
Is overigens wonderbaarlijk te noemen als je werkt en je wordt minder betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij elk bedrijf wordt gedeeltelijk werken niet als volledig gezien.
Als je op therapeutische basis werkt tel je wel als ziek en krijg je minder loon. Daarbij zit het 'voordeel' dat je niet in staat hoeft te zijn om je werk in volle draagkracht te doen, bv je productie kan wat lager liggen.
Ben je beter gemeld, dus niet therapeutisch, dan moet je aan de eisen voldoen, dus elke dag komen, juiste productie draaien, etc.
Je doet dan dus je normale werk zoals iedere andere werknemer het doet en dient ook zo betaald te worden.
Dit is gewoon wettelijk bepaald en niet cao afhankelijk. Je hebt recht op loon als je je werk doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, martine maar iemand die 90% werkt werkt gewoon niet volledig. De vraagsteller zegt wel dat hij 90% beter is gemeld maar het ligt aan het soort werk of hij dat 100% kan doen. Nogmaals: jij stelt dus kom eens met een bron. Niet dat ik je niet geloof maar ik weet niet of dit CAO (en dus werk-)afhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij werkt voor 90% volledig. Hij is beter gemeld, dus doet geen aangepast werk. Zou hij wel aangepast werk hebben dan werkt hij niet volledig.
Nu dus wel voor 90%.
Ik heb daar geen bron van, het is gewoon zo. Ik weet dat vanuit eigen werk, ziekte, vakbond én arbodienst, en ervaring.
Het ís zo. Het staat ws in zijn arbeidscontract:
Voor die werkzaamheden krijgt hij x loon. Hij doet geen aangepast werk, heeft geen ontslag. Hij verricht dat werk en krijgt loon behorende bij zijn functies haal en -jaar. Vraag me om een bron dat een appel een appel is en ik kom niet verder dan je te verwijzen naar het woordenboek.
In deze kan ik verwijzen naar zijn arbeidscontract.
Het is echt zo klaar als een klontje.

Andere antwoorden (1)

Werkgevers zijn verplicht om, waar medisch gezien mogelijk, hun zieke werknemers weer (deels) aan het werk te krijgen (reintegratie). Doorbetaling van (een deel van) het loon is dan een goede stimulans, naast begeleiding op verschillende manieren om jouw reintegratie te bespoedigen. In de CAO die voor jou geldig is staat over welk deel de werkgever moet betalen bij ziekte en reintegratie. Dus lees je eigen CAO. Sowieso moeten (volgens de wet) werkgevers over 2 volledige jaren ziekte totaal 170% betalen. in jouw geval begrijp ik dat je het 1ste ziektejaar al 100% hebt ontvangen; dus in het 2de jaar wordt dit maximaal 70%. Als je deels weer aan het werk gaat, is het gebruikelijk dat de werkgever dat deel dan weer normaal betaalt, eventueel dus meer dan 70%. Echter: die aanvullende betaling boven die 70% hangt dus wel af van je CAO. Maar ook van je werkgever en jij zelf: als jij een goede staat van dienst hebt is de werkgever uiteraard bereid je ter wille te zijn. Is de werkgever niet of minder tevreden over jouw inzet in de jaren dat je niet ziek was, dan haalt hij het onderste uit de kan en zal hij zo min mogelijk betalen en eventueel aansturen op beeindiging arbeidscontract.