Heb promotie gekregen,maar ga dan voor andere bv werken en begin met 'n nieuw contract+proeftijd. Volgend jr maart ben ik 5 jr in dienst,mag dit?

Mijn huidige contract loopt eind dit jr af,ik zou bij verlening recht hebben op een vast contract. Nu krijg ik opeens per 1 Dec een andere functie aangeboden in een andere winkel,wel van hetzelfde bedrijf maar onder een andere bv. Volgens werkgever kan mijn huidige contract dan niet verlengt worden,maar begin ik overnieuw. Dat betekent 4 mnd proef,dan 6 mnd verlening en dan steeds een jr verlening totdat ik weer recht heb op een vast contract. Is dit een vorm van weg promoveren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Dit stinkt aan alle kanten. Zoals hierboven al gezegd is, zou je al in vaste dienst moeten zijn. Zoek dit dus uit!

En de constructie die straks gebruikt zou worden? Vier maanden proeftijd mag sowieso niet. Voor een contract van zes maanden is die proeftijd maximaal een maand. En dat is nogal belangrijk, want tijdens je proeftijd mag je op ieder moment zonder verklaring ontslagen worden. In dit geval zou het zelfs redelijk zijn om géén proeftijd te hebben.

Vervolgens is een halfjaarcontract extreem onredelijk. Ze weten wat voor werknemer je bent. De enige reden waarom je iemand een halfjaarcontract zou aanbieden, is om de mogelijkheid te hebben om diegene zonder gezeur er na dat half jaar uit te gooien. Je wordt op de schopstoel gezet, ga je daarmee akkoord?

Bedenk ook: als je nu een andere baan zou zoeken, zo één met een normaal contract, voor een jaar met een maand proeftijd, dan heb je méér baanzekerheid dan bij de werkgever waar je al vijf jaar voor werkt. Je wordt dus genaaid, en niet zo'n klein beetje ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en wat je baas zegt, dat vanwege die andere bv je wel overnieuw moet beginnen, met tijdelijke contracten en proeftijd? Quatsch. Je werkgever is geheel vrij om je een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden. Niets dat hem tegenhoudt om dat te doen, behalve zijn eigen behoefte om zijn personeel zo lang mogelijk op de schopstoel te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goede toevoeging dat vier maanden proeftijd niet is toegestaan! +1 daarvoor. Er is wel nog een reden mogelijk om iemand een halfjaarcontract aan te bieden: dat is als het om een tijdelijke opdracht gaat. Een aannemer die tijdelijk een extra timmerman nodig heeft, voor één bepaalde klus, mag die timmerman best voor een half jaar aannemen. Verder is ook je toevoeging (die van na 2 minuten) een goede opmerking!

Andere antwoorden (10)

Hoe ze dit ook mogen noemen, ik zou hier NOOIT mee akkoord gaan. Je doet afstand van al je rechten van je vaste dienstverband, en in theorie kan je direct in je proeftijd ontslagen worden, waarbij je je recht op een uitkering ook nog eens in de waagschaal legt, omdat je vrijwillig ontslag hebt genomen.
14 jaar geleden
Ik neem aan dat er een overkoepelende organisatie is waar je ook je contract van krijgt. Zij beslissen immers hierover naar wat uit je verhaal blijkt. En dan is het antwoord naar mijn mening nee.
Wellicht plaatsen ze op deze manier veel mensen over vanwege de onstuimige tijden op dit moment, dan bouwen ze hiermee voor zichzelf een veiligheid in. Gaat het alsnog weer slechter dan kunnen we weer makkelijk van mensen af.
Persoonlijk zou ik er mee uitkijken, kan je niet op je stekkie blijven?

Toegevoegd na 1 minuut:
Naar mijn weten is het sowieso dat als je naar je 4de verlenging gaat je sowieso automatisch in full-time dienstverband bent. Dan kunnen ze niet eens van je af.
Bij ons werkt dat namelijk ook zo, en hier staan ze nogal eens op hun wettelijke strepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Niet na de vierde verlenging. Het derde tijdelijke contract is het laatste dat tijdelijk mag zijn - zie mijn antwoord, elders op deze pagina. Tenzij je tussendoor meer dan zes maanden niet in dienst bent geweest. Anders is het vierde tijdelijke contract *automatisch* een vast contract!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik eigenlijk wou zeggen is: Al heeft hij een tijdelijk contract getekend, volgens de tijdlijn en contract aantal is hij reeds in vaste dienst. Het bedrijf kan er wel vanalles boven zetten maar de status tijdelijk vervalt dan gewoon van rechtswege.
Dus volgens mij kunnen ze hem nu al niks maken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt. (Overigens is vraagsteller een vrouw.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit noemt men in de wandelgangen een arbeidspool. het is niet verboden maar heeft wel een bijsmaakje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Excuus aan de vraagsteller. Kan helaas me tekst niet meer aanpassen.
Omdat je nog geen vast contract hebt, zou ik kijken of de nieuwe functie hoger betaald (en uiteraard of dat werk je wel bevalt). Indien niet: dan lijkt 't erop dat ze je elk moment weer willen kunnen ontslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het een vorm is van wegpromoveren kan ik je natuurlijk niet vertellen.

Ik vind het wel vreemd dat je in maart 5 jaar in dienst zou zijn. Dan ben je nu dus ongeveer 4½ jaar in dienst. Dat kan, maar *niet* op tijdelijke contracten. Voor tijdelijke contracten gelden namelijk de volgende regels:

--  Je mag maximaal gedurende drie jaar tijdelijke contracten hebben.
--  Je mag maximaal drie tijdelijke contracten achter elkaar hebben.

Dus ook al heb je een tijdelijk contract van een half jaar en daarna nog een keer en dan nog een keer, dan ben je anderhalf jaar verder maar heb je toch recht op een vast contract omdat je dan drie tijdelijke contracten hebt gehad.

De andere kant op, als je een tijdelijk contract hebt van twee jaar, mag het volgende tijdelijke contract maximaal een jaar duren, anders ga je over de grens van drie jaar heen.

Krijg je eerst een tijdelijk contract van een jaar en daarna een tijdelijk contract van twee jaar, dan heb je daarna al meteen recht op een vast contract, want dan zit je al aan de drie jaar.

Dus hoe je 4½ jaar op tijdelijke contracten kunt werken, is mij een raadsel.

Goed, dat was je vraag niet, maar het lijkt me wel interessant vooor je om eens uit te zoeken hoe dit voor jou zit.

Dan naar je vraag.

Als je naar een andere BV gaat, krijg je inderdaad een geheel nieuw contract. Je kunt wel vragen of je "van rechtswege" overgeplaatst kunt worden. Dan neem je je arbeidsverleden en alle opgebouwde rechten mee.

Zo'n overstap "van rechtswege" lijkt me niet meer dan redelijk als de nieuwe BV bij hetzelfde bedrijf hoort.

Bij zo'n soort overstap krijg je "fictieve arbeidsjaren" mee. Die zijn alleen fictief in de zin dat je die jaren niet echt bij die BV in dienst was. Voor alle juridische dingen hebben de fictieve jaren dezelfde status als echt gewerkte jaren.

Aan de andere kant zul je moeten inschatten of je dit durft voor te stellen. Als er inderdaad een wettelijke reden is waarom jouw contract nu toch echt tijdelijk is, kan zo'n voorstel inhouden dat je baas direct van je af wil.

Maar als je echt 4½ jaar lang tijdelijke contracten hebt gehad, dan heb je nu juridisch gezien een vast contract! Ook al staat er in je contract dat het tijdelijk is, die tijdelijkheidsclausule is dan onwettig, en je baas mag je dan niet ontslaan!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed uitgelegd! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, lijkt me duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij gaat gewoon van werkgever veranderen dus de contractencyclus begint opnieuw. dit noemt men in de wandelgangen een arbeidspool.
Ja dit mag.

Zoals je het uitlegt treed je bij een andere BV in dienst.

Formeel verander je dus gewoon van werkgever. Of je oude en nieuwe werkgever onder dezelfde (franchise)vlag werken of niet.

Dat je contract bij je huidige werkgever niet verlengt kan worden klopt. Bij je huidige werkgever zal een vaste aanstelling volgen. Bij je nieuwe werkgever begin je weer opnieuw in de 'contractencyclus'.

Je geeft aan dat je bij je nieuwe werkgever 4 maanden op proef gaat werken. De proeftijd is echter bovenwettelijk.

Deze mag namelijk niet meer dan twee maanden bedragen. Zie hiervoor de wiki-link.
"Bij een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van minder dan twee jaar is een proeftijd van maximaal één maand mogelijk, bij een arbeidsovereenkomst van twee jaar of langer een proeftijd van maximaal twee maanden. Wanneer het einde van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd niet overeenkomt met een bepaalde kalenderdatum (maar bijvoorbeeld met het einde van een project), is een proeftijd mogelijk van maximaal één maand"

Oké, wat nu?

Je bent bijna 5 jaar in dienst. Men weet dus hoe je werkt. Men is tevreden, of niet. Vraag eens om een functioneringsgesprek en laat je functioneren zwart op wit vastleggen. Als daaruit blijkt dat alles in orde is dan zou je kunnen voorstellen om zonder proeftijd in dienst te treden bij de andere bv. Dat is moreel gezien verantwoord en een proeftijd is nooit verplicht, dus als je goed functioneert hoeft dat geen probleem te zijn.

Mocht de nieuwe werkgever hier moeite mee hebben ga dan een maand werken bij de nieuwe werkgever op uitleenbasis (dus op de loonlijst van je oude werkgever die hiervoor een verrekening maakt met de nieuwe werkgever). Hierdoor blijf je in dienst bij je 'oude' werkgever. je nieuwe werkgever kan dan zien of je functioneert en kan dan een besluit nemen of hij wel of niet met je verder wil en kan dan een contract zonder proeftijd overleggen. Wellicht kun je zelfs een vaste aanstelling bedingen. Gezien je verleden onder 'dezelfde vlag' zou dit een mooie handreiking zijn.

Mocht je dit allemaal niet willen dan kun je proberen je huidige functie te behouden.

Wegpromoveren is het niet want als je contract dit jaar afloopt dan kan men er ook gewoon simpel voor kiezen om je geen verlenging te geven.

Het kan erop lijken dat men een zgn 'arbeidspool' toepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De enige zekerheid in het leven is, dat het eindig is. Take risks and go. Tenzij je in de ogen van anderen eigenlijk maar een lulletje bent, Dus een functioneringsgesprek kan een goede ondersteuning zijn voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij klopt het niet, maar daar weet ik niet voldoende van, ik zou eens juridisch loket inschakelen ofzo. Maar één ding weet ik wel: een proeftijd van 4 maanden is nooit geldig. Je mag maximaal 2 maanden krijgen, als hij langer is is hij nietig, en had je dus geen proeftijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet.
De Bv is in eigendom van dezelfde rechtspersoon.
Dat betekent dat proeftijd uitgesloten moet zijn.

Als dit kan heeft elk bedrijf straks zijn zaak opgedeelt in 2 bv's en gaat dan steeds je van a naar b zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt zowat allemaal niet. Mij klinkt dit als volgt in de oren;
Jouw werkgever wil geen mensen in vaste dienst, vanwege de onzekere tijden nu. Er gaan nog steeds bedrijven falliet.
Ik denk dat jouw werkgever wel tevreden over je is, of je niet kan missen, maar niemand in vaste dienst wil nemen. Dus hebben ze deze constructie "verzonnen" om straks niet aan je vast te zitten.
Een proeftijd van 4 maanden mag niet, maar ze kunnen wel gewoon een tijdelijk contract van 4 maanden aanbieden (en dat proeftijd noemen). Hierboven heeft iemand al helemaal uitgelegd hoe het zit met de maximaal 3 contracten en 3 jaar.
Even nog 1 aanvulling. De cyclus mag ook opnieuw beginnen als er 3 maanden tussen zit waarin je niet voor die werkgever werkt. Dus als ze na dat tijdelijk contract van 4 maanden bij een andere bv jou weer terugplaatsen dan begint de cyclus ook weer opnieuw.

Mij lijkt het wettelijk allemaal niet toegestaan. Ga je er werk van maken, dan zullen ze daar natuurlijk niet blij mee zijn. Die promotie kan je vergeten en of je dan nog een leuke tijd hebt op je werk dat weet ik niet.
Als je dat niks uitmaakt en je wil gewoon je recht, schakel dan vakbond, een rechtswinkel of een advocaat in. Die kijken alle contracten na en bepalen waar je recht op hebt.
Anders zou ik een gesprek aangaan met je werkgever en eerlijk tegen hem zeggen dat je een beetje een raar gevoel hierbij krijgt. Ze hebben duidelijk het lokkertje van de promotie gebruikt om je niet helemaal over de rooie te laten gaan. Vertel gewoon dat je na al die jaren wel een vast contract verdient en vraag waarom je dat niet krijgt.

Succes ermee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let op, voor iedereen trouwens, twee maanden proeftijd voor een jaarcontract mag wettelijk niet!

Sterker nog, bij contracten met een tiijdsduur korten dan 36 maanden mag je hooguit één maand proeftijd hebben. Dit is de Europese wetgeving en die staat boven de Nederlandse!

Ofwel, je werkgever is verkeerd bezig, wellicht weet hij het simpelweg niet. Maar dat geeft jou de mogelijkheid er gebruik van te maken. Wil hij je namelijk ontslaan in de tweede proeftijd maand, heeft hij niets om op te staan.

Succes en een rechtsbijstand + kennis nemen van de wetgeving is in deze tijd geen overbodige luxe! Vraag die kennis eens aan de Kerstman dit jaar i.p.v de materialistische
cadeau's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry misschien lees ik verkeerd lotus maar waar staat dat ze bij een jaarcontract 2 maanden proeftijd heeft?