Wanneer kan/mag je iemand een officiële waarschuwing geven binnen een bedrijf?

Is dit afhankelijk van de persoonlijke keus van de betreffende leidinggevende (dus min of min willekeurig) of zijn hier nog duidelijke regels aan verbonden? (die van te voren ergens zijn vastgelegd bv huisregels etc.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Iemand kan een officiele waarschuwing krijgen als hij zich niet aan de huisregels houdt zich niet gedraagt volgens de algemeen geldende fatsoensregels, collega's pest of het werken onaangenaam maakt zich niet aan de werktijden houdt.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals je Antw: al geeft . Maar je doet het ook met de bedoeling , nu niet verder met dit gedrag. Dus je doet een gesrek evt met getuige , en stuurt een brief met duidelijke omschrijving van dat gedrag wat niet in bedrijf past . Je doet het ! Ook als dossier opbouw . Wat is dat , mocht er een ontslag procedure , uit voort komen , kan werkgever aan tonen dat hij / zij op tijd gewaarschuwd heeft , evt mogelijkheden heeft aangedragen om gedrag of kennis te verbeteren Vd werknemer . Dus je doet het niet alleen voor het feit op zich maar ook op de toekomst gericht . En met de bedoeling dat persoon in kwestie weet tot hier en niet verder . Je kunt het ook positief zien , de chef kan ook niks zeggen en je direct of na contract tijd ontslaan . Dus hij ziet wel een basis om door te gaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ER zijn ongeschreven regels waaraan iedereen bewust of onbewust al aan zou moeten voldoen. Als dat niet gebeurt kun je iemand daar op aanspreken. Verder heb je d contractregels, zoals begin en einde van de werktijd, ook duidelijk vastgelegd. Verder moet je als je iemand een waarschuwing wilt geven wel zorgen dat die persoon weet dat bepaalde dingen moeten/ niet mogen.
Is hem nooit verteld dat zijn bureau iedere avond leeg moet zijn, of dat hij zijn bureausleutels iedere avond in een bepaald kastje moet hangen, kun je hem daar geen waarschuwing voor geven.
Heeft de werknemer het reglement gelezen en eventueel ondertekend dan kan dat wel
anneliez
12 jaar geleden
Een officiële waarschuwing mag nimmer gegeven worden aan de hand van persoonlijke willekeur van een leidinggevende, een officiële waarschuwing mag dan alleen gegeven worden als het bedrijf ernstig geschaad kan worden bij voortduring en dient aan alle gegeven te worden die de mogelijke schade door hun gedrag of uitingen het bedrijf kunnen berokkenen.

De officiële waarschuwing mag namelijk niet strijdig zijn met de Nederlandse wetgeving en dan met het oog op artikel 1 van de grondwet.