Kan ik als Nederlandse in België werken?

Ik kwam in België wonen om te studeren (inmiddels gestopt) maar sta nog gewoon in Nederland ingeschreven. Kan ik nu gewoon een partime of fulltime job hier aannemen? Of is dat lastig met belastingen ed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja, we leven in Europa, dus we kunnen overal werken en wonen. Voor de belastingen gelden de grenswerkersregelingen, na te kijken op de site van de belastingdienst.
Het is niet moeilijk. Ik woon zelf in het Zuiden en hier vindt dit grensverkeer qua wonen en werken veel plaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Europa is vrij verkeer van huisvesting, werk, scholing etcetera. Je kunt dus als Nederlandse gerust in België, Duitsland of waar dan ook binnen de EU wonen en werken, en dat hoeft niet altijd hetzelfde land te zijn.

Qua belastingen zul je een keuze moeten maken : OF je blijft Nederlands belastingplichtig, met alle voor- en nadelen vandien, OF je wordt Belgisch belastingplichtig.
Dat heet bijvoorbeeld concsequenties voor je sociale premies, je hypotheekrente-aftrek, je belastingvrije voet etcetera.

Zoek dus goed uit wat de verschillen zijn, waar voor jou de voor- en nadelen liggen, en denk daarbij zeker ook aan de lange termijn, en of het om tijdelijk of 'definitief' werk gaat.

(In de praktijk ligt het ietsiepietsie ingewikkelder, met wel betalen en teruggaves bij dubbel betalen enzo, maar dat is ook weer afhankelijk van in welk land je woont. Via de site in de link kun je specifieker opzoeken wat voor jouw van belang is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij betaal je belasting in het land waar je werkt, niet waar je woont.
Je moet gewoon een werkgever zoeken en die kan je zo in dienst nemen. Als je adres nog in NL staat krijg je het statuut van grensarbeider.
Als je later met pensioen gaat zal de B staat netjes je pensioen in NL betalen.
(als het land dan nog bestaat :p )