Wat is de meest gepaste aanhef in een emailcontact na een sollicitatiegesprek?

Het gesprek was met een vriendelijke oudere meneer. Nu vraagt hij me iets via de email. Zijn aanspreekvorm is: "Goedemorgen ...." (Ik wil dus graag op een gepaste manier reageren).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is meneer van een jaar of 70
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste heer X,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind "Dag mijnheer Jansen" ook wel kunnen. Vriendelijk, niet afstandelijk, en correct.

Antwoorden (6)

Ik zou ook gaan voor een vergelijkbare opening: bijvoorbeeld 'goedemorgen meneer x'. Of 'hallo meneer x'.

Dit is vriendelijk maar weer niet te vriendschappelijk zoals ' hey' of 'hoi'.

Je kunt ook te formeel te werk gaan door bijvoorbeeld te kiezen voor 'lectori salutem (L.S.), dat creëert weer te veel afstand denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt het beste inderdaad + Ik las wel op internet dat het 'not done' is om meneer in de aanhef te zetten, maar heer, zelf vind ik dat weer te formeel. Het gaat trouwens ook om vrijwilligerswerk. Dus goedemorgen meneer..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer is spreektaal, dus niet doen. Goedemorgen mijnheer .... is beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt weer te formeel, lijkt me. Gezien de meeste antwoorden hier, is 'meneer' toch populair??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stellalala, mijnheer is idd correct, maar ook weer erg formeel. Als meneer ... begint met mevrouw, juffrouw of zelfs mejuffrouw dan MOET het mijnheer zijn, alle andere gevallen gewoon normaal vriendelijker zijn door meneer te schrijven.
Als hij het antwoord maar krijgt waar hij om vraagt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meneer is spreektaal, dit behoor je niet te schrijven. Maar aangezien het gros op deze site vindt dat het wel kan: wie ben ik dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit L.S. gebruiken als je de persoon al eens gezien of gesproken hebt. Beter nog: helemaal nooit L.S. gebruiken. Geachte heer huppeldeflup kan hier prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het mee eens stippel, daarom heb ik het ook afgeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind "meneer" in een aanhef eigenlijk alleen kunnen als je iemand redelijk informeel kent, en altijd aanspreekt met "meneer". Bijvoorbeeld een leerling tegen een leraar op school. Anders inderdaad "Geachte heer", of "Mijnheer". L.S. inderdaad niet gebruiken als je iemands naam weet, en al helemaal niet als je hem zelfs hebt ontmoet. Dan is het niet meer netjes of formeel, maar gewoon onbeleefd.
geachte heer...., of Goedemorgen meneer....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de meest normale vorm is te antwoorden zoals je wordt aangesproken.
In dit geval is een begin als:
goedemorgen meneer ...,

en eindigen met:

met vriendelijke groet, ( niet groetjes, of hartelijke...)

veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt af van jou gevoel.
Welke afstand wil je tot hem hebben. Mocht je puur zakelijk contact met hem hebben is het het beste om met Geachte heer ........ te beginnen.
Als je ook enige persoonlijk contact met deze persoon zou kunnen hebben kun je het beste beginnen met Goedemorgen (voornaam).

Hij geeft te kennen dat hij jou ook persoonlijk wil benaderen in zijn woordje. Het is aan jou of jij daarin mee wil gaan. Dit is ook geheel afhankelijk van jou ervaringen uit het sollicitatie gesprek
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje van mij, ik snap de minnetjes niet, sorry
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt ik snap ze ook niet maar heb het idee dat mensen ooit wat klikken
geachte de heer x,

............................................................................

Met vriendelijke groet,

xxxxxxxx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je ook vaak ziet is:
Geachte heer[ACHTERNAAM], Beste [VOORNAAM],

Het lijkt dubbel op, maar je ziet dit vaak terug in mails waarbij de personen elkaar nog niet heel goed kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede suggestie. Maar ik zou dat alleen doen als deze "vriendelijke oudere meneer" zich ook met zijn voornaam heeft voorgesteld, slechts zijn voornaam ondertekent, of tijdens het gesprek te kennen heeft gegeven dat je hem bij zijn voornaam mag noemen, of als het duidelijk is dat dit binnen de organisatie gebruikelijk is. Anders zou ik het alleen bij de achternaam houden, dus "Geachte heer ...", of eventueel "Goedemorgen mijnheer ..."