overname bedrijf inclusief personeel. hoe zit het met de contracten?

Als je meer dan 3 jaar 40 uur per week werkt maar je hebt een contract voor 30 uur en je bedrijf wordt overgenomen inclusief baangarantie voor het huidige personeel. Moet de nieuwe werkgever je dan een contract geven voor 40 uur of mag hij zich aan het oorspronkelijke contract houden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
paulus811
12 jaar geleden
Los van het feit wat wel of niet mag, is het verstandiger om het contract aan te passen. Mocht je werkeloos worden dan krijg je maar obv 30 uur een uitkering. Ook je pensioen en opbouw vakantiedagen is obv 30 uur. Je doet jezelf dus tekort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat 40 uur gunstiger is i.p.v. 30 uur i.v.m. mogelijk toekomstige WW dat klopt. Al hoewel ik me ook zou kunnen voorstellen dat het UWV kijkt naar de uren die je de afgelopen periode gewerkt hebt. Met geen pensioenopbouw ben ik het niet eens. Ik heb een part-time contract van 24 uur. Maar als ik meer uren werk, , hetgeen wel eens voorkomt, krijg ik ook extra pensioenopbouw en extra opbouw vakantiedagen over die meer gewerkte uren. En zo hoort het ook gewoon te zijn. Extra uren buiten het contract zijn geen overuren, zolang je ze tegen het normale tarief uitbetaald krijgt. Bij overuren met overwerkvergoeding, vindt geen extra pensioenopbouw en opbouw vrije dagen plaats.
paulus811
12 jaar geleden
Voor de lengte van de uitkering is het aantal jaren dat je gewerkt hebt bepalend. Voor de hoogte is het aantal contracturen van belang. Uren boven je contracturen zijn overuren en daarover bouw je geen verlof op. Dat kan ook niet want overuren zijn normaal gesproken sterk wisselend. Werk je de ene week 5 uren over, de week erop 8 en de week daarop weer 0, dan is het niet zo dat je verlofrechten wekelijks worden aangepast. Wel krijg je over de uitbetaalde overuren vakantiegeld, maar geen extra verlofrechten. Paca, dat er in incidentele gevallen (zoals bij jou, want dat betwist ik niet) van deze werkwijze wordt afgeweken betekent niet dat het standaard altijd zo werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar het mij met name om gaat is niet de uitkering maar het contract wat overgenomen moet worden door de nieuwe werkgever. Is dat het oorspronkelijke contract van 30 uur of is dat de 40 uren die de laatse jaren gewerkt zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paulus, waarom is het verstandiger het contract te laten aanpassen? Ik neem aan dat er bewust gekozen is voor een parttime baan. Het overgaan van het bedrijf naar een andere eigenaar heeft geen invloed op de beslissing parttime te werken.
paulus811
12 jaar geleden
mormel, als je de vraag leest zie je dat Nieneke weliswaar een parttime contract heeft, maar wel al 3 jaar full time werkt. In dat geval zou ik persoonlijk liever dan ook maar een full time contract hebben, zodat ook de vakantiedagen op basis daarvan worden opgebouwd en ik een eventuele uitkering niet obv 30 maar obv 40 uur krijg.

Antwoorden (2)

In principe wordt je contract opengebroken.
Er word je een nieuwe baan aangeboden; deze kan je natuurlijk weigeren maarja....
Je moet het zien dat je eerst ontslagen wordt en vervolgens weer aangenomen bij een ander bedrijf.
Baangarantie slaat op het feit dat je een baan aangeboden gaat worden; de voorwaarden kunnen anders zijn. Zowel als uren als inhoud.
Normaal gesproken worden de contracten in eerste instantie 1 op 1 overgenomen omdat er gekeken wordt wat in het belang van het bedrijf is (continuïteit). Dit neemt niet weg dat mettertijd veranderingen doorgevoerd gaan worden omdat activiteiten zullen veranderen.
Ik neem aan dat er een gesprek zal plaatsvinden en daar zou je je situatie uiteen kunnen zetten.
12 jaar geleden
Als het bedrijf wordt overgenomen, dan heet dat een activa/passiva transactie. Alle goederen, alle opdrachten, personeel etc. gaat mee.
In dat geval gaat het personeel 'van rechtswege' mee naar het nieuwe bedrijf. Je houdt je bestaande contract en alle lopende afspraken, alle primaire, secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden.

Als jij een contract hebt voor 30 uur per week, maar je hebt al 3 jaar 40 uur per week gewerkt (en ook alle rechten daarvoor ontvangen, zoals vakantierechten, eventueel ADV dagen, gewoon salaris voor 40 uur en niet 30-uur salaris plus 10 overuren) dan heb je een arbeidsovereenkomst voor 40 uur per week. De praktijk heeft het contract achterhaald, en je kunt uitgaan van een 40-urige werkweek voor je arbeidsovereenkomst.

Het is natuurlijk iets moeilijker om dit ook werkelijk af te dwingen, want als de nieuwe eigenaar wil gaan reorganiseren en snijden in het bedrijf, dan zit je op een moeilijke plek: organiek staat er in het organogram maar een 75% FTE op die plaats en hij kan je dat aanbieden als 'passend werk' als je anders boventallig zou worden.

Maar in principe kan je uitgaan van een 40 urige werkweek voor de toekomst.