c1000, ontslagen wegens te langzaamwerken mag dat ?

ik zat nog in me proef periode van 2 maanden ik had net 1 maand fulltime gewerkt van 8 tot 5, vandaag krijg ik te horen dat ik te langzaamwerk en dat zij mij daar door ontslaan. ik snap er helemaal niets van. ik werk goed ik ben niet de snelste maar ik zet het wel netjes en goed op datum neer. vandaar mijn vraag mag dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok bedankt voor alle antwoorden, ik baal er erg van omdat het zo opeens was. zonder waarschuwing of iets dergelijks ik had echt het gevoel dat ik goed me werk deed. ach ja niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk baal je hiervan! Ontslag is nooit leuk, zeker niet als je het niet aan zag komen, en als je je hebt ingezet om zo goed mogelijk je werk te doen. Hoewel een werkgever je in je proeftijd zonder opgaaf van redenen mag ontslaan, is het best wel lomp om niet te laten weten aan een nieuwe werknemer dat je niet tevreden bent over het werk. Je baas had je toch tenminste kunnen laten weten dat hij ontevreden was over je werktempo, zodat je dat eventueel aan had kunnen passen. Helaas voor jou mag je baas je tijdens je proeftijd zomaar ontslaan, ook al had hij het wat netter kunnen aanpakken door je in elk geval te laten weten wat er speelde. Het is erg vervelend als dit zo rauw op je dak komt. Hopelijk vind je snel ander werk, waar je baas wél tevreden over je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje wel, het kwam ook zo maar uit het niets. ik was gewoon lekker aan het werk en had er ook plezier in en ik word naar het kantoor geroepen en ze zeggen ja je werkt niet snel genoeg je hoeft morgen niet meer te komen. de echte baas is op vakantie en dit waren 2 managers, ik wil het van de echte baas horen ik vind dit zo raar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woodknight, had je al een volle maand werken er op zitten? En was er sprake van een jaarcontract? Bij een jaarcontract schrijft de wet voor dat de proeftijd maar 1 maand mag duren. Ook al staat in de CAO dat er 2 maanden proeftijd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het met je te doen, Woodknight. Dit is nou niet bepaald een nette manier van met je personeel omgaan. Helaas zie je vaak bij die onderbaasjes dat ze misbruik maken van hun macht.. (Ik heb zelf ook in de c1000 gewerkt, mijn echte baas was aardig, maar de manager deed er alles aan om te laten merken 'wie de baas was')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@stellalala
ik had een contract voor een half jaar. en ze hebben mij na 1 maand en 3 dagen ontslagen. zelf heb ik het gevoel dat ik alleen maar ben ingezet voor de feest dagen omdat het zo druk was daarna was het zo rustig dat er soms gewoon niet zo veel te doen was. ik baal er van had net lekker me draai gevonden daar leuke mensen ontmoet zelfs me collega's waren flabbergasted en konden het niet geloven dat ze mij hadden ontslagen. en dan geven ze als smoes dat ik te langzaam vakken vulde. ik was niet sneller of langzamer dan mijn collega's. ik vind het maar raar nog steeds. zit er mee in me maag. @Lotte18
ik had het zelfde gevoel met de 2 managers dat ze mij niet mochten ze waren erg streng voor me en deden om veel moeilijk als ik ze wat vroeg liepen ze gewoon weg. ik dacht steeds van wat is dit nou mogen ze mij niet of zo. blijkbaar niet anders was ik daar vast nog wel. ook hadden ze 1 dag voor mijn ontslag één nieuwe jongen aangenomen. jonger dan mij waarschijnlijk was ik te duur met mijn 22 jaar. ik kreeg overal de schuld van zelfs van één winkelwagen vol overdatum spullen, met datums ver voordat ik daar zelfs werkte. ze zieden dat ik niet goed me werk deed. ach ik moet het gewoon maar accepteren ik kan er niets aan doen meer maar vind het wel erg jammer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rot voor je, Woodknight. Maar zie het positief: zoek beter werk! Je bent het niet waard om als een stuk vuil behandeld te worden. Echt hoor, zo mochten blij zijn dat jij dit nog pikte!

Antwoorden (9)

Ja dat mag! Ze verlengen gewoon je (proef)-contract niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit mag. In de proeftijd mag de werkgever je zelfs zonder opgaaf van redenen ontslaan. Helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag, ze hoeven je zelfs niet te vertellen waarom je ontslagen bent tijdens je proefperiode.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In je proeftijd mag de werkgever altijd de overeenkomst per direct ontbinden. Daarom is het een proeftijd. Ook jij kunt in de proeftijd zonder opzegtermijn opzeggen. Het werkt dus van twee kanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor ieder nieuw dienstverband (ongeacht de lengte) geldt een proeftijd van twee
maanden. De werkgever en de werknemer kunnen schriftelijk geen of een kortere
proeftijd overeenkomen.

Opzegging tijdens de proeftijd kan doorgaans op ieder moment plaatsvinden. Dan wordt de arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld meteen (op de minuut) beëindigd, waarvoor een mondelinge verklaring voldoende kan zijn (art 7:676 BW). Ook wanneer de arbeidsovereenkomst nog niet is begonnen (de werknemer nog geen werk heeft verricht) kan de arbeidsovereenkomst opgezegd worden. Voor alle zekerheid wordt een opzegging met een aangetekende brief bevestigd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt goed duidelijk antwoord. ik weet nu dat ik er dus niets aan kan doen om me baan te houden.
jammers :( !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, helaas niet! Gelukkig zijn er genoeg andere baantjes :) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij zegt is niet helemaal waar, Helios. De maximale duur van de proeftijd hangt af van het soort arbeidscontract. Bij een arbeidsovereenkomst:
-voor onbepaalde tijd, dan mag de proeftijd maximaal twee maanden bedragen.
-voor bepaalde tijd voor de duur van twee jaar of meer, dan mag de proeftijd maximaal twee maanden bedragen.
-voor bepaalde tijd voor een duur korter dan twee jaar (denk bijvoorbeeld aan een jaarcontract), dan mag de proeftijd maximaal één maand bedragen. Bron:judex.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is waar echter als je mijn bron bekijkt zie je dat ik gebruik heb gemaakt van de CAO VGL levensmiddelen, oftewel deze die geldig is voor de supermarkten( waar de vraag over gaat). In dit geval heb ik dus wel gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil geen welles nietes spelletje, maar de wet gaat vóór een CAO. De wet schrijft voor dat bij een jaarcontract een proeftijd van 1 maand maximaal is. Dus iedere rechter zal dit beamen. Gelukkig gaat de vraag daar niet over, maar voor de volledigheid.
Uitgerekend C 1000.........
Soms zoeken ze geen zorgvuldige mensen die (daardoor) langzamer werken maar mensen die het werk er doorheen jassen.
De hele supermarktbranche draait op tempo.
Aan dat ontslag kun je niets doen, ze geven je echter een argument mee.
Je zou kunnen vragen of hen ook opgevallen is dat je nauwkeurig werkt.
Dat kan voor andersoortige werkgevers een reden zijn om je juist WEL aan te nemen.
Het zou mooi zijn als je een werkgeversbeoordeling vraagt waar dit in staat.
Soms heb je snelheid nodig en soms accuratesse. deze dingen gaan zelden samen, tenzij je zeer veel ervaring hebt.
Die moet je dan wel eerst op kunnen doen.
Ik wens je veel sterkte in het vinden van een werkkring die beter aansluit bij je manier van werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk nu 2 jaar bij c1000 op een versafdeling.
Daar moet inderdaad net als bij jouw ook alles op datum.
En ik weet nog dat ik ook heel veel tijd nodig had om mijn snelheid te ontwikkelen.
Oude datum eruit, nieuwe erin, oude er weer voor.
Dat kost 3x zoveel tijd.

Gelukkig gaf mijn werkgever mij die tijd, en inmiddels ben ik heel snel geworden
Het mag wel dat je ontslagen wordt, maar het is nog erger dan onbeschoft wat ze doen! Je 2e maand is nog niet eens ingegaan en je kan al gaan!
Verder weet je misschien pas net waar alles een beetje staat en waar je wat moet vullen.
Ik begrijp ook dat het in je 1e periode veel tijd kost om alle plekjes van alle producten uit te hoofd te weten.
Dat is echt niet vreemd ofzo.

Uiteindelijk hebben ze er alleen maar zichzelf mee.
Ik spreek uit ervaring: als je niks goed op datum zet kost dat de winkel minstens 10x meer dan jouw langzame werktempo!!
Mijn collega's gooien ook veel dingen gewoon erin, en als ik dan ga afprijzen, is de hoeveelheid dat in de prullenbak gaat heel veel!!

Probeer het echt bij een andere winkel nog eens.
Geef bij je sollicitatie aan dat je wegens te langzaam werk ontslagen bent. Geef daarnaast ook aan dat je wat extra tijd nodig hebt om op volle kracht aan het werk te kunnen en overleg goed welke afdeling bij je past.
Ik heb ook gemerkt dat een afdeling echt bij je moet passen want ik heb ook 1 maand de KW afdeling gedaan, en daar bakte ik niet veel goeds van.

Niet opgeven, en gewoon doorgaan bij een andere winkel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt echt aan het contract dat je hebt getekend. Bij een tijdelijk contract met de duur van maximal 2 jaar is de proftijd maximaal 1 maand. Als jij een tijdelijk contract hebt getekend met de duur van bijvoorbeeld 1 jaar is jou proefperiode dan ook 1 maand. Binnen deze maand kan je zonder reden inderdaad 'ontslagen' worden. Als je 1 maand hebt gewerkt is deze maand dus voorbij en moet de c1000 zich aan het contract houden. Uit jou vraag haal ik niet duidelijk of je nu minder dan 1 maand hebt gewerkt of dat die maand voorbij is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn broer heeft hetzelfde als jou te horen gekregen in zijn proeftijd, ook bij c1000. Van mijn oom die al jaren bedrijfsleider is bij ah heb ik gehoord dat dit standaardsmoesjes zijn om iemand in zijn proeftijd te kunnen ontslaan. Dus ja, het mag, maar is vaak niet de werkelijke reden. Dan hebben ze gewoon korte tijd iemand nodig ivm ziekte of vakantie en zijn ze je daarna liever kwijt. Mijn broer werkte sneller dan zijn collega's die er al langer werkten en alleen maar met elkaar stonden te praten.

Ga niet aan jezelf twijfelen. Je vind vast gauw iets anders.