Kan een werkgever zijn personeel verplichten om testen af te leggen?

Mijn vraag is of een werkgever je kan verplichten om een i.q test en een capaciteitentest af te leggen en aan de hand van deze testen bepalen of je bijscholing cq. opleidingen moet gaan volgen terwijl je al 3 jaar dezelfde functie bekleedt en geen intenties hebt om verder te groeien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Een werkgever mag ten behoeve van de te vervullen functie testen laten afleggen door het personeel, dit heeft niets met doorstroming of iets dergelijks te maken maar met de capaciteiten van het personeel of zij de functie die ze vervullen wel naar behoren kunnen blijven vervullen, zonodig kan de werkgever het personeelslid verplichten een cursus te volgen.

Een pracht voorbeeld is de schietoefeningen die een agent van politie moet afleggen, zonodig krijgt de agent na de oefening verplicht een schietcursus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klinkt alsof je dit liever niet wilt doen?
Je kunt er beter wel aan meewerken.
In het positieve geval kun je daarna een leuke cursus gaan doen op jouw vakgebied en door de werkgever betaald.
In het negatieve geval zou het ook kunnen zijn dat de werknemer misschien vindt dat je niet goed functioneert en daar meer bewijs voor zoekt.