Indien je de politieopleiding volgt en deze voltooit, volgt er dan ook een 'ceremonie' zoals bij de middelbare school etc?

Dat je bevoegd bent voor wapen- en uniformgebruik en dergelijke? Zo ja, heeft dit ook een naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je in dienst komt, dan wordt je beëdigt. Vanaf dat moment moment ben je officieel opsporingsambtenaar. je mag dan opsporingshandelingen dragen. Uniform mag op dat moment gedragen worden.

Om bewapening te mogen dragen moet je slagen voor toetsen, de zogenaamde IBT toetsen. Dit staat voor integrale beroepsvaardigheidstraining.

Als je de opleiding hebt voltooit, dan volgt er een diploma-uitreiking. Hier wordt uiteraard een officieel feestje van gemaakt, waarbij de politiemensen in ceremonieel tenue verschijnen ( colbert met vangsnoer).

Echter je hoeft dus niet eerst de hele politieopleiding voltooit te hebben, om het uniform en bewapening te mogen dragen.
AlphaLimaSierra