Waarom laten mensen zomaar niets meer van zich horen? Zie omschrijving.

Ik heb een bedrijf en lever bepaalde diensten. Ik krijg soms een mail met daarin het verzoek om mijn diensten nader te omschrijven, zonder dat er naar een prijs of offerte wordt gevraagd. Er wordt dus gewoon om uitleg gevraagd en hoe ik te werk ga.

Ik leg het dan puntsgewijs uit en sluit af met:
'Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, voor meer informatie mag u altijd contact opnemen..."

De meeste mensen antwoorden met:
Bij interesse:
'Dank voor uw informatie, we gaan het overwegen....'
of
'Hartelijk dank, u hoort nog van mij...'
of
'Wij zijn erg enthousiast over uw product, kunt u een offerte opstellen...'

Bij geen interesse:
'Hartelijk dank voor uw uitgebreide omschrijving, maar we willen er nog even over nadenken...'
of
'Dank voor uw informatie, bij nader inzien hebben we besloten om niet verder op uw diensten in te gaan...'

Maar er zijn ook mensen die, bij geen interesse, gewoon niets meer van zich laten horen.
Zelfs niet even bedanken voor de uitgebreide informatie. Een klein zinnetje schijnt teveel moeite te zijn ofzo. Terwijl je wel je tijd steekt in het schrijven van uitgebreide informatie.

Waarom doen ze dat niet? Is dat niet onbeleefd?

Toegevoegd na 8 minuten:
Wat kunnen daarvan de redenen zijn?

Toegevoegd na 45 minuten:
Het betreft in mijn geval een eenmanszaakje dat zich richt op particulieren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja hetzelfde met reageren op een marktplaats advertentie zonder reactie terug, of erger, sollicitatiebrieven versturen waar je maar in de helft van de gevallen antwoord krijgt. Er zijn gewoon aardige mensen en lompe mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja inderdaad STK87! Exact hetzelfde geval met sollicitatiebrieven, marktplaats e.d. Ik begrijp dat niet.
Het is ook niet dat ik perse een antwoord wil, het maakt mij niet zoveel uit, maar ik vraag me gewoon heel erg af wat de beweegredenen van mensen zijn om vervolgens maar niets meer van zich te laten horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent een bedrijf en zo zien mensen dat. Dat jij elke keer zolang zit te typen om er zo een mooi verhaal van te maken is je eigen probleem. Mensen denken gewoon dat je "copy page" doet en een standaard tekst eruit gooit.
Kan je misschien ook beter doen in het vervolg.........
Minder ergenis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een berichtje aan diabolo: (zijn reactie is volgens mij verwijderd door het moderatieteam) Het gaat niet om MIJN normen, maar om algemene normen en waarden. Jij doet alsof IK eis, alsof het MIJN normen zijn. Ik vroeg me alleen maar af waarom mensen nooit meer iets van zich laten horen, of het misschien te verklaren is, maar jij doet net alsof ik alles terug wil koppelen aan mezelf. In principe maakt het me weinig uit, al vind ik het wel een tekortkoming omdat ik zelf zo niet in elkaar steek. En ja, in sommige gevallen erger ik me eraan. Dat zou jij ook doen, want dat is menselijk!!! Wat betreft het efficient een bedrijf runnen: dacht dat dat wel zo'n beetje lukt.
Dit heeft trouwens helemaal niets met mijn vraag te maken. Efficient een bedrijf runnen... tjonge. Hoe efficient wil je het hebben? Ik daag je uit om een privébericht te sturen, dan mag je de cijfers inzien. Ik ken in ieder geval niemand uit mijn omgeving die binnen 7 jaar tijd een huis vrij op naam kan kopen. PS: Ik ben niet boos op je hoor, integendeel, je daagt me gewoon uit. Vind dat wel iets positiefs hebben van je. Jammer dat je antwoord en reacties zijn verwijderd, anders hadden we nog even door kunnen gaan met onze discussie.

Het beste antwoord

Hoewel ik niet voor iedereen kan spreken - iedereen zal hier zijn eigen redenen voor hebben - kan ik wel illustreren waarom ik zelf vrijwel altijd op deze manier communiceer wanneer ik informatie opvraag bij een bedrijf.

In een persoonlijk gesprek tussen twee mensen, of het nu telefonisch of rechtstreeks is, ontkom je er niet aan om bepaalde beleefdheidsvormen te volgen. Toch gaat het mij bij een informatieverzoek om slechts één ding: ik wil een antwoord op mijn vraag hebben. Wanneer ik die vraag via mail aan iemand stel, dan zal ik deze beleefd verwoorden, en proberen te zorgen dat de vraag duidelijk gesteld wordt.

Als er vervolgens via mail antwoord komt, en de vraag is voldoende duidelijk beantwoord, dan houdt mijn informatiebehoefte daar op, tenzij er als gevolg van het antwoord een andere behoefte ontstaat. Ik zal dus vervolgens niet meer op de mail reageren, tenzij ik weer nuttige informatie (of een nieuwe vraag) te communiceren heb - in welk geval ik de mail zal beginnen met "Bedankt voor uw heldere antwoord (...)" of iets van die strekking.

Het klinkt misschien egocentrisch om het niet nodig te vinden een bedankje te sturen voor het beantwoorden van mijn vraag, tenzij ik de conversatie wil voortzetten. Het is in mijn geval echter zo dat ik alleen in een relatie wil investeren - wat ik doe door beleefdheidsvormen te volgen - als ik daadwerkelijk nog iets uit die relatie denk te willen halen. Als het antwoord op mijn vraag aan een bedrijf ertoe leidt dat ik geen zaken met het betreffende bedrijf wil doen, dan zie ik geen reden om nog op het antwoord te reageren.

Het niet reageren is in mijn geval niet zo zeer als onbeleefd bedoeld, maar komt voort uit het feit dat ik geen behoefte heb de relatie verder uit te bouwen. Hoewel ik - zoals hierboven al vermeld - niet voor iedereen kan spreken, is dit mijn redenering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk verhaal! + je.

Andere antwoorden (3)

Dat lijkt onbeleefd, maar de belangrijkste reden is dat mensen een bedrijf zien ls een BEDRIJF, een onpersoonlijk, zakelijk iets.
Blijkbaar realiseren ze zich niet altijd dat daar mensen achter zitten, en zien ze een offerte of informatiebrief als niet meer dan een reclamefolder.

Je er aan ergeren schiet je niks mee op ; het is beslist niet persoonlijk bedoelt naar jou toe.

Ik merk zelf ook dat ik het doe : een eenmans- of klein bedrijf krijgt nog wel een mail of brief of telefoontje van me, maar als ik informatie opvraag bij een heel groot, anoniem bedrijf, zeg de Keukenkampioen ofzo, voel ik me niet geroepen op de toegestuurde reclame ook nog eens te gaan reageren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Een groot bedrijf is idd wat onpersoonlijker.
Werk je voor bedrijven of particulieren? Ik denk dat veel particulieren denken dat je er niet veel tijd in hebt gestoken, dat je daar een standaard verhaal voor hebt. Doordat internet zo anoniem is, voelen ze minder de noodzaak om te bedanken. Ik vind dat je het je niet persoonlijk aan moet trekken, misschien kun je een standaard verhaal maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen hebben het in deze tijd druk druk druk en dan worden zo'n dingen vergeten..