Wat is voor mij het best: ik moet een opleiding doen op niveau 2 maar weet niet echt welke. welke is meer neutraal en kan je het meeste mee??

Toegevoegd na 1 uur:
Is een diploma echt nodig of niet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

İets met administratie :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer in ieder geval te kiezen voor de sector waarin je je het meest thuis voelt:
Zorg en welzijn (helpende, kapper, sport & beweging, facilitair etc)
Techniek (elektro, bouw, voertuigen, transport & logistiek etc)
Economie (handel, administratie, ICT, horeca, bakker, toerisme & recreatie etc)
Landbouw (dierverzorging, plantenteelt, veehouderij, milieu etc)

Waarschijnlijk is er wel één of twee sector(en) waar je "iets" mee hebt. Vervolgens kun je ook nog kiezen voor BOL (gewoon school, met stage) of BBL (werken en leren; dus vier dagen werken en verdienen, één dag naar school) BBL kan vooral goed in de techniek, in de horeca en in de handel.
Als je een niveau 2 diploma hebt gehaald zou je later altijd nog door kunnen leren op niveau 3, maar je kunt natuurlijk ook aan het werk gaan.

Als je wilt weten hoeveel kans je op werk hebt in de verschillende richtingen kun je kijken op deze site:

Toegevoegd na 4 minuten:
Je vraagt nog of een diploma echt nodig is.
De overheid wil dat iedereen in Nederland een zogenaamde startkwalificatie haalt. Dat is minimaal niveau 2 MBO. Natuurlijk zou je ook zonder diploma in een baan kunnen rollen en als je daar een vaste aanstelling krijgt en er blijft werken voor de rest van je leven, is er niks aan de hand. Maar om de kansen voor jou op werk en carrièremogelijkheden te vergroten is het diploma wel zeer aan te bevelen.
Als je een hekel hebt aan school (je bent lang niet de enige) zou je misschien beter voor BBL kunnen kiezen.
Succes!