Rooster wordt aangepast, omdat collega meer moet gaan werken (altijd verzwegen 36 ipv 40 u p/w te werken). Hoeveel recht heb ik op behoud rooster?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het contract staan geen vaste werkdagen vastgelegd. Ik weet inmiddels ook, dat je dan feitelijk geen poot hebt om op te staan als je rooster plots gewijzigd wordt. Maar het gaat mij erom, het is feitelijk het probleem van mijn collega. Die heeft jarenlang verzwegen minder dan de contractuele 40 uur (waarnaar ook betaald is) te werken. Onze werkgever komt daar nu pas achter (collega hoeft niets terug te betalen!), maar het rooster moet dus wel aangepast worden om die 40 uur nu in te plannen. Is het niet zo dat onze werkgever mijn collega kan verplichten gewoon maar akkoord te gaan met de nieuwe indeling? Ik vind het eerlijk gezegd nogal vervelend dat ik hemel en aarde moet gaan bewegen strakjes met een ander rooster (zit met oppas voor mijn kind), terwijl het toch het probleem van mijn collega is, niet waar? Die heeft zelf jarenlang verzwegen minder te werken dan wat contractueel is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik met deze collega alleen op 1 afdeling sta, ben ik momenteel eigenlijk de enige "gedupeerde". Ik heb een afspraak gemaakt met een leidinggevende om mijn probleem/zorgen aan te kaarten inmiddels. Dank voor je reactie. Hopelijk zijn er meere mensen die mij wat kunnen vertellen over mijn evt rechten en plichten in deze situatie.

Antwoorden (2)

Nee, dat kan zeker niet zo maar. Om te beginnen, het is niet zo dat je baas nooit eenzijdig een overeengekomen werkrooster mag wijzigen. Een bedrijfsbelang kan met zich mee brengen dat een werkgever, zonder toestemming van de werknemer, een gemaakte afspraak over vaste werktijden wijzigt. Als een dergelijke afspraak echter een arbeidsvoorwaarde is geworden, dan mag die afspraak niet zo maar eenzijdig gewijzigd worden.

Arbeidsvoorwaarde?
De omstandigheden van het geval kunnen met zich meebrengen dat een vaste afspraak over werktijden een arbeidsvoorwaarde is geworden. Als je al jaren – volgens afspraak – een vast werkrooster hebt, dan heb je normaal gesproken je hele dag- en weekplanning daarop afgestemd. Dan is het niet redelijk dat je baas dat zo maar eenzijdig wijzigt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zag bij de opmerkingen dat je geen vast rooster hebt, dan ben ik het met je eens dat je heel zwak staat

ECHTER:

Wat ik niet helemaal begrijp en hopelijk zit daar voor jou een uitweg in.......

Je collega moet 4 uur meer gaan maken. Omdat ik de tijden ed niet weet is mijn eerste reactie: Dan moet jij toch minder gaan werken?

Wat is precies de verandering dan? Hebben ze gewoon het hele schema omgegooid?

Wat ik zou voorstellen is:

Zoals het nu is "dekken" jullie samen allen uren die nodig zijn blijkbaar: jij x uur en die ander 36 uur.

Waarom iets wijzigen aan JOUW uren als de ander 4 uur meer moet werken. Die gaat dan gewoon 4 uur werken als jij er ook bent, op hele drukke tijden bijv?

Het roosterde klopte en er komen gewoon 4 uur bij...

Of ze zetten die collega die 4 uur ergens anders in.

Kun je niet proberen het over die boeg te gooien?