mogen? het zal wel voorkomen omdat je dat niet direct in de gaten hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb als vakantiewerk in een ziekenhuis gewerkt in de keuken. en ik moest gelijk gevaccineerd worden voor hepatitis B.
Dus dat is je antwoord.

ImaBite
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb wat vraagtekens bij je verhaal want dat klinkt erg onwaarschijnlijk. Doorgaans gelden vaccinatievoorschriften voor verplegenden, verzorgenden en artsen die direct met patiënten in aanraking komen. In een keuken is dat niet het geval, laat staan dat koks met bloed en dergelijke van besmette patiënten in aanraking komen of het moet wel een heel extreme situatie zijn. Bovendien duurt het minimaal een half jaar voordat een hepatitis B-vaccinatie afgerond is. Het gaat om minimaal drie injecties gedurende zes maanden en een controle op antistoffen.
Ja, dat mag. Behalve als het de keuken van een zorginstelling betreft. Dan moet er eerst overleg plaatsvinden met de infectiepreventieadviseur of de arbodienst welke maatregelen nodig zijn voordat men kan gaan werken.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou een hep. B-geïnfecteerde kok in een zorginstelling een groter risico zijn voor zijn klanten dan een restaurantkok? Het gaat m.i. meer om het risico dat zo'n kok in zijn vingers snijdt en daardoor besmet bloed kan verspreiden, ongeacht de aard van de instelling.
Het ligt eraan hoe risicovol het werk is. Mensen die direct contact hebben met patiënten en in aanraking met bloed kunnen komen lopen zelf risico. Als een werkende die besmet is een aantal hygiënemaatregelen in acht neemt is er niets aan de hand. Ik kan me wel voorstellen dat werk waarbij makkelijk verwondingen worden opgelopen not done is zolang er besmettingsrisico is. Maar met het roeren in pannen en het afgieten van aardappels (ik noem maar wat) kun je met de beste wil van de wereld niemand besmetten. Dat kan alleen maar met bloed en andere uitscheidingsproducten.