Hoe word ik het beste rechercheur? Welke opleiding kan ik het beste volgen? Is er een specifieke opleiding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (7)

volgens mij zijn dat interne opleidingen bij de politie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechten studie daarna politieacademie

Toegevoegd na 3 uur:
Lees ook dit eens
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechtenstudie heeft daar niets mee te maken.
ronron1212
12 jaar geleden
http://www.infopolitie.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1640&Itemid=111
Politie academie en na je straat werk kan je solliciteren voor rechercheur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel detectives ,lezen of kijken :) .grof weg 2 wegen , straat agent ,goed zijn en dan doorstuderen ,of een relevante academische opleiding ,of HBO .zoals economie ,rechten , criminologie ,enz en dan de hogere politie Academi . Dit hoef je dan niet meer op te sporen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afhankelijk van welke richting je wilt gaan doen (tactisch, technisch of digitaal) kun je een passend HBO studie volgen. En vervolgens de studie Recherchekundige via de politieacademie.

Tactische recherche is buurtonderzoek, verhoor al het contact tussen recherche en omgeving/getuigen/slachtoffer(s)/dader(s)
Technische recherche verzamelt het bewijs materiaal.
En Digitale recherche houdt zich bezig met het verzamelen van data van digitale bronnen (PC, mobiel, tablet enz).

Bij deze verschillende recherche technieken horen uiteraard verschillende HBO-studies hierbij kun je denken aan Forensic Science, allerlei labstudies, communicatie of een ICT opleiding.

Verder is er voor de Politieacademie een selectie procedure, hierbij wordt gekeken of je wel geschikt bent voor het politiewerk.

Het is ook mogelijk om het hele traject binnen de politieacademie te volgen. Ook hiervoor geldt een selectie procedure.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat je rechercheur wordt is het belangrijk dat je eerst ervaring opdoet met het "gewone" politiewerk.
Je wordt dus eerste agent.
Daarvoor moet je naar de politieacademie. je kunt je niet zelf aanmelden bij de politieacademie. Je moet solliciteren bij een politiekorps, en als je de selectieprocedure goed hebt doorlopen, dan meldt het korps je aan bij de opleiding. De academie en de korpsen werken nauw samen. Je wisselt je schoolperiodes af met werkperiodes. (stage)

Er zijn verschillende opleidingsniveaus. Op MBO-niveau kun je surveillant, agent en hoofdagent worden.
Op HBO-niveau kun je politiekundige en recherchekundige worden.
Op onderstaande site vind je alles:

http://www.kombijdepolitie.nl/Soortenwerk/Recherche/Pages/default.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal!
Helaas is die selectieprocedure vrij streng..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank Ytje!
Goed geslapen?;)
Wil je een rechercheur worden die zich voornamenlijk bezig houdt met het uitvoeren van verhoren ed dan zal je de basis opleiding bij de NL politie moeten volgen en dan proberen door te stromen naar de Opsporingsafdelingen binnen een regio. Binnen de opsporing kan je jezelf dan gaan proberen te specialiseren. denk dan aan digitale opsporing, zeden etc. Maar je kan natuurlijk ook naar de forensische opsporing gaan om je toe te leggen op de technische sporen. Wil je een meer coordinerende rol hebben dan zou je direct de opleiding tot recherchekundige kunnen volgen. Hier zal je meestal meer coordineren/verbanden leggen in onderzoeken. Op de site staat eea duidelijk beschreven incl vooropleidingen.
De vraag is eigenlijk wil je technisch of tactisch aan het werk. Uiteraard is er vanuit beide takken een mogelijkheid om naar "de andere kant" over te stapen.