wat is precies eervol ontslag?

wat zijn typische voorbeelden van een eervol ontslag?
waarom heet het zo?
en zijn er nog andere vormen?
en als je zelf ontslag neemt, kan je dan zelf verzoeken om eervol ontslag?

Toegevoegd na 1 uur:
okee bij ontslagen worden is het duidelijk.
bij zelf ontslag nemen nog niet.
zo worstel ik nog met de volgende vragen:

als ik zelf ontslag aanvraag, zonder eervol/oneervol erbij te vermelden, gaat de werkgever dan altijd uit van oneervol ontslag?

als ik in mijn ontslagbrief vraag om eervol ontslagen te worden, is dat 'not done', of normaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K

Antwoorden (5)

Een voorbeeld van eervol ontslag is als de functie overbodig is geworden, meestal na een reorganisatie.
Als je zelf ontslag neemt, komt er geen reden in je ontslagbrief, tenzij je er op aandringt. Ontslag op staande voet is meestal oneervol, omdat er dan iets is voorgevallen wat die juist is, denk bijvoorbeeld aan diefstal of seksplaatjes kijken op de computer van de baas of je werk bewust verslonzen......
12 jaar geleden
Dat is een ontslaggrond voor ambtenaren waarbij er recht bestaat op WW en op een bovenwettelijke uitkering.

Een medewerker kan eervol worden ontslagen als hij bepaalde vereisten verliest die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van zijn functie. Een voorbeeld hiervan is een verlies van de rijbevoegdheid van een chauffeur. Het ontslag kan ingaan op de eerste dag nadat de reden voor het ontslag aanwezig was.
Een medewerker kan eervol worden ontslagen als hij willens en wetens onjuiste gegevens heeft verstrekt om een dienstverband bij de gemeente te kunnen krijgen.
Een medewerker kan eervol worden ontslagen als hij een duurzame relatie aangaat waardoor er een grote kans bestaat dat de ambtenaar in een belangenconflict verzeild raakt waardoor de belangen van de werkgever kunnen worden geschaad.
Een medewerker kan eervol worden ontslagen als hij door de rechter onder curatele of in gijzeling wordt gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jouw verhaal lijkt alleen maar over ambtenaren te gaan, terwijl het volgens mij een algemene term is
Een typische voorbeeld van een eervol ontslag:

- Ik heb 6 jaar in een bedrijf gewerkt, en functioneerde
goed, ik word ontslagen.

Een eervol ontslag is dus eigenlijk een normale ontslag, in tegenstelling tot een "oneervol ontslag".
Een oneervol ontslag is bijvoorbeeld ontslag door afwezigheid, vaak te laat komen etc.

Als je zelf ontslag neemt na een lange werkperiode, zou je je baas om een eervol ontslag kunnen vragen, en dat zal je baas dan wel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eervol ontslag houdt eigenlijk niets meer in dan dat je al je rechten (op uitkering etc) behoudt, terwijl bij oneervol ontslag, je erna problemen kan krijgen met de WW, omdat je ontslag verwijtbaar is.

In Nederland gebruiken we die termen eigenlijk niet, maar daar komt het op neer.

Toegevoegd na 1 uur:
Als jij zélf ontslag neemt, ben je eigenlijk altijd verwijtbaar... of je weet het slim te spelen en je geeft aan dat je niet meer achter het bedrijf kan staan door actoes van het bedrijf... wat een interessante rechtzaak wordt - dus geven ze je liever de vergoeding - hun advocaatskosten zouden weleens al hoger kunnen zijn er moeten ze mss alsnog een vergoeding geven die evt nog met een factor vermenigvuldigd kan worden...

Blijf maar gewoon werken en solliciteer gewoon. Pas als je iets nieuws hebt je oude baan opzeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eervol ontslag is dat je ontslagen wordt door een reden die jou niet verwijtbaar is. De functie stopt met bestaan, je bent lichamelijk niet meer in staat deze functie te vervullen en je kan een "oprot" premie in ontvangst krijgen.

Oneervol ontslag is dat jij iets hebt gedaan waar je onmiddellijk voor ontslagen kan worden. Bv diefstal gepleegd, of bv bij militairen; betrapt op (soft)drugs gebruik.

Voor een uitkering maakt het niet uit of het eervol of oneervol is geweest, je bent ontslagen, je hebt geen werk dus je hebt recht op een uitkering.

Toegevoegd na 1 minuut:
Skip dat stukje over de uitkering, het schijnt dat je bij eervol ontslag een betere aanvulling kan krijgen.
Maar dat weet ik niet zeker dus zie dat stukje over de uitkering als niet geschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Als je op staande voet bent ontslagen en het is verwijtbaar, dan heb je géén recht op een uitkering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea: Ik had al een aanvulling gedaan. ;-) @Baghera: Je hebt gelijk, ik heb mij wat onduidelijk uitgedrukt. Ik had al bij eervol gezegd wat niet aan degene verwijtbaar is. Oneervol natuurlijk het tegenovergestelde. Maar dat hoeft idd niet direct op staande voet te zijn. Klopt. Dank je voor de aanvulling.