Mag ik een jaarcontract opzeggen?

Ik heb een jaarcontract (arbeidscontract) waarin niks staat over opzegtermijn of opzeggen. Mag ik die dan toch opzeggen (met opzegtermijn), of moet dat expliciet vermeld staan? Graag antwoord van mensen die het ook daadwerkelijk weten, liefst met bron en geen "ik denk" of "volgens mij"-antwoorden. Alles wat ik kan vinden is enkel dat er bij een jaarcontract maximaal een maand opzegtermijn gesteld kan worden. Maar een vriend zei dat dat alleen mag als het ook in je jaarcontract staat en anders zit je er gewoon een jaar aan vast. Maar dat heb ik nergens bevestigd of ontkracht zien worden. Klopt het wat hij zei?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.3K

Het beste antwoord

http://www.arbeidsrechter.nl/opzegging-door-werknemer-arbeidsovereenkomst-bepaalde-onbepaalde-tijd-ontslag

Op deze site staan de juridische regels.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op jouw link gelezen: "Zegt een medewerker een arbeidsovereenkomst wel tussentijds op, dan komt de medewerker zijn contract niet na. Hij mag namelijk niet tussentijds opzeggen, doordat dit niet overeengekomen is. Deze niet overeengekomen tussentijdse opzegging gebeurt tegen een eerdere datum en is in beginsel onregelmatig. De medewerker is een schadevergoeding verschuldigd." Dat zocht ik! Dank je wel!

Andere antwoorden (4)

Een tijdelijk contract geldt in principe voor de hele tijd die in het contract staat. Hebt u een jaarcontract, dan zit u daar dus voor een jaar aan vast. Nou is dat ook weer niet zo erg als het lijkt. U mag het contract namelijk altijd opzeggen tijdens uw proeftijd. Na uw proeftijd kunt u nog ontslag op staande voet nemen, maar daar moet u dan wel een hele goede reden voor hebben. Bijvoorbeeld als uw werkgever u seksueel lastig valt.

Buiten deze gevallen mag u het contract alleen eerder opzeggen als u dat van tevoren met uw werkgever hebt afgesproken. Die afspraak kunt u maken bij het aangaan van het contract (dus nog voordat u begint met werken) maar eventueel ook nog daarna. De afspraak moet in ieder geval op papier staan en voor u allebei gelden. En als u eerder opzegt, moet u zich wel aan de opzegtermijn houden die in uw contract staat.

Natuurlijk kunt altijd met uw werkgever bespreken of u eerder weg mag. Misschien is uw werkgever best bereid om u te laten gaan als u ergens anders een vast contract kunt krijgen, als u maar niet van de ene op de andere dag opstapt. En misschien biedt uw werkgever u zelf wel een beter contract aan! Maar: als er op papier niets over geregeld is, hoeft uw werkgever u niet te laten gaan.

Staat er wel een afspraak op papier, dan is die helaas niet altijd even duidelijk. Dan staat er bijvoorbeeld alleen maar dat degene die het contract wil beëindigen twee maanden opzegtermijn heeft. Maar betekent dit nu ook dat u tussentijds mag opzeggen? Als er wel iets over opzegging in uw tijdelijke contract staat, maar u niet zeker weet of dat betekent dat u eerder op mag zeggen,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Binnen een redelijke termijn kan er gewoon worden opgezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is jouw bron ronron? Want sedatgul zegt dus wel precies hetzelfde als die vriend van me.
ronron1212
12 jaar geleden
Een werknemer kan altijd zijn contract opzeggen binnen een redelijke termijn meestal tussen de 1 a 2 maanden. Eigen ervaring binnen het bedrijfsleven heb hier in mijn werk mee te maken.
Ja kan je gewoon opzeggen. Dan gelden de wettelijke opzegtermijn die in jou cao staan. Meestal is dat 1 betalingstermijn + de lopende termijn.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
betalingstermijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je wel een CAO hebben. Sorry, aan dit antwoord heb ik dus niks. Minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ne aan dat je eens in de zoveeltijd betaald krijgt voor je werk!!! Meestal is dat per maand of per 4 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat minnetje slaat nergens op pinda je kan je CAO gewoon op internet vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke werkgever is aangesloten bij een CAO.
100% zeker dat het mag. Ik heb t zelf ook wel eens gedaan als ik n baan toch niet leuk vond en er kwam iets anders voorbij wat beter was. Je hebt dan wel een opzegtermijn, die is max 1 maand bij een jaarcontract.
Andersom, als jij slecht functioneerd mag je baas je ook ontslaan. Uiteraard ook met opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als iemand een jaarcontract heeft dan is de opzegtermijn voor zowel een werkgever als een werknemer één maand. Een jaarcontract wil alleen maar zeggen dat jouw werkgever je niet voor onbepaalde tijd in dienst heeft genomen, maar eerst voor een jaar.
Als jij tijdens dit jaar een geweldige baan voorbij ziet komen, of als je je baan toch niet écht geweldig vindt kan je gewoon je huidige baan opzeggen. Daarbij geldt dan weer die maand opzegtermijn die meestal ingaat vanaf de eerste dag van de maand volgend op je (schriftelijke) opzegging. Je hoeft dus absoluut niet je jaarcontract uit te gaan zitten.