Wat zegt een burgerlijke ambtenaar(naar of zo iets) tijdens een huwelijk? (beschrijving)

Wij spelen op school een huwelijk na, en er is ook een burgerlijke ambtenaar. Maar wat doet en zegt ie precies?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Cursussen
62.3K

Antwoorden (1)

De ambtenaar van de burgerlijke stand zegt het volgende:
"Jullie zijn voor mij, ambtenaar van de burgerlijke stand verschenen, om, in tegenwoordigheid van ons allen te verklaren dat je bereid bent je aan de wettelijke verplichtingen te houden. Ik verzoek de aanstaande echtgenoten op te staan, elkaar de rechterhand te geven en mijn vraag te beantwoorden:
Verklaart U xx aan te nemen tot uw wettige echtgenote en belooft U getrouw alle plichten te zullen vervullen, die door de Wet aan de huwelijkse staat worden verbonden?
Wat is daarop uw antwoord?"
"Ja"

Verklaart U ......... aan te nemen tot u wettige echtgenoot en belooft U getrouw alle plichten te zullen vervullen, die door de Wet aan de huwelijkse staat worden verbonden?
Wat is daarop uw antwoord?"
"Ja"

De verklaring van de trouwambtenaar:

" Als ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente xx verklaar ik, dat xx en xx vanaf dit moment door de echt aan elkaar zijn verbonden. Ik wens u de kracht toe deze belofte tot in lengte van jaren trouw te mogen blijven.

De ringen
Het ringen wisselen gebeurt meestal nadat de verklaring van de ambtenaar is uitgesproken dat zij vanaf nu door de echt aan elkander zijn verbonden. Dit kan soms met enig ceremonieel. Zo kan - onder leiding van de ambtenaar - de zin worden uitgesproken:
"Ik geef je deze ring, als symbool en teken, van mijn liefde en trouw, voor jou".