hoe wordt je een arts?

en dan bedoel ik welke opleiding heb je nodig?
Wat voor opleiding daarna en hoelang gaat die duren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K

Het beste antwoord

Eerst een VWO diploma binnenhalen. Dan aanmelden voor een studie geneeskunde aan een universiteit. Inderdaad door de grote aanmeldersstroom is er een centrale en decentrale loting.

Elke universiteit heeft een aantal plekken. Van die plekken is een percentage dmv loting te verdelen. Als je op je VWO diploma een gemiddeld 8 of hoger hebt, dan ben je direct ingeloot. Tussen 7,5 en 8 heb je 80% kans en hoe lager je cijfer hoe kleiner de kans (percentages weet ik niet zeker, dus 80% is ook niet zeker).

Naast dat beetje geluk heb je ook een decentrale loting. Elke universiteit mag een deel van de plekken zelf vergeven. Hoe een uni dat doet mogen ze zelf bepalen. Vaak gaat dit dmv een test icm CV en/of sollicitatiegesprek.

Ben je eindelijk ingeloot (je kan meerdere jaren een poging wagen) dan wacht je een 6 jarige studie. Vroeger was dit 4 jaar schoolbanken en 2 jaar co-schappen. Tegenwoordig is het meer door elkaar lopend.

Heb je deze 6 studiejaren afgerond dan mag je jezelf drs. noemen en ben je basisarts. Je hebt dan geen gespecialiseerde kennis en mag werken in bijvoorbeeld een ziekenhuis als arts-assistent. Dus de werkslaaf van de specialist in een aantal gevallen. De arts-assistent is de begeleider voor de co-assistenten en wordt ook wel de zaalarts genoemd. Als basisarts kun je op elke afdeling werken.

Wil je echter meer dan kun je je specialiseren. Voor huisarts is dat een 3 jarige opleiding. Tijdens deze opleiding heb je een salaris. Je werkt tijdens deze opleidingen 4 dagen op de afdeling waarin je wilt specialiseren en 1 dagje mag je naar school. Part time kan ook, maar dan zit je minimaal op een week van 32 uur.

Per specialisme verschilt de duur van de opleiding en voor het in aanmerking komen van de opleiding moet je of goede netwerken hebben en goed kunnen solliciteren en dus eigenlijk relevante werkervaring hebben. Bij de gemiddelde huisartsenopleidingsollicitatie valt ongeveer 1 derde a de helft af, dus ook hier een beetje geluk hebben.

Na de opleiding mag je jezelf specialist noemen en dan moet je nog een werkplek vinden. Maar dat lukt in de regel wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om huisarts te worden start je met de universitaire opleiding Geneeskunde. Daarna ga je je specialiseren met de vervolgopleiding Medische specialisatie tot huisarts. In totaal ben je negen jaar aan het studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt eenVWO- diploma nodig met het juiste vakkenpakket.
Dan naar de universiteit voor de studierichting medicijnen. Daarvoor is echter zoveel belangstelling en zo weinig plaats dat er geloot moet worden. Als je ingeloot wordt ben je na de medicijnstudie basisarts. Vervolgens specialiseer je bijvoorbeeld als huisarts, psychiater, internist, KNO-arts, oogarts, chirurg of een van de vele ander specialismen.