Backstabbing op het werk, wat doe je er aan?

Een collega waar ik beroepshalve veel mee te maken heb, heeft zich in zijn hoofd gehaald dat mijn bedoelingen niet deugen. Alles wat ik zeg komt verdraaid in zijn hoofd terecht. We zitten, kortom, compleet op een verschillende golflengte. Het vervelende is dat hij dat ook uitzendt aan zijn teamgenoten, waarmee ik ook te maken heb. Hij pikt precies de verkeerde krenten uit het papje, schrijft die op en brieft die door aan zijn team. Rukt mijn woorden uit hun verband en zaait daarmee verdeeldheid.

Het verziekt de sfeer in de organisatie en het houdt een hoop mooie dingen tegen, alles gaat in een sfeer van wederzijds wantrouwen. Ik heb dit al verschillende keren met hem besproken en ook al geprobeerd bij zijn teamleider aandacht te krijgen voor dit 'golflengte-verschil', dat hij met meer mensen heeft. Niks lijkt te helpen.

Ik ben nu op het punt aanbeland waarop ik niets meer met hem te maken wil hebben, wat beroepshalve eigenlijk niet kan. Wat kan ik nu nog doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ga 's een biertje drinken met 'm!
Cryofiel
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ken dat helaas uit eigen ervaring - maar dan op GV. Jouw eerste alinea is 100% van toepassing. Het enige waar die ander en ik het over eens lijken te zijn, is dat hij er waarschijnlijk net zo over denkt als ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bananenman: ook al gedaan. Helpt niet.

Het beste antwoord

Is er een vertrouwenspersoon? praat dan met hem. Mocht die er niet zijn praat dan met een manager boven die teamleider die je al hebt gesproken.

Zoals ik het zie heb je geen plezier meer in je werk op deze manier en voel je dat jij overal de schuld van krijgt. Dit klopt natuurlijk niet, iedereen is schuldig aan fouten en hij maakt ze zelf ook.

Mocht het echt niet werken, schakel dan zo nodig een bemiddelaar in (dit kan een onpartijdig collega zijn).

Ik hoop dat je er uit komt. Vrienden zul je waarschijnlijk niet snel worden, maar samen door de deur moet wel weer gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Probeer niet alleen met je teamleider een gesprek te houden, maar met de collega in kwestie erbij. Dan zullen de spanningen voor de teaeider eerder duidelijk worden, en zal er eerder een oplossing bedacht moeten worden.