hoe schrijf ik een motivatie brief?

ik heb een stukje hoe ik ben begonnen maar het slaat alleen nergens op ben ik bang...
heeft iemand een voorbeeld?

Hallo,

Ik ben Lisa (achternaam) en ben 16 jaar. Ik zit nog op de middelbare school en doe vmbo-tl.
ik solliciteer naar aanleiding van de vacature op de site. Ik werk momenteel bij Dirk van den broek in Roosendaal en ben daar werkzaam vanaf 1 januari voornamelijk doe ik daar spiegelen of vakken vullen. ik vind werken in de winkel erg leuk maar toch is de supermarkt niet helemaal mijn ding vandaar dat ik ander werk probeer te zoeken. in de zomer van 2010 heb ik in de horeca gewerkt als serveerster, ik vind het leuk om met klanten bezig te zijn en ze te helpen. ik vind het leuk om bij te leren en ben flexibel inzetbaar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Een motivatiebrief is een brief (of stukje tekst) waarin je uitlegt waarom je juist daar wil werken en wat je er leuk aan lijkt. Dit stukje vind ik meer op een CV lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het punt is dat jouw motivatie niet onze motivatie is. Dus als ik een motivatiebrief schrijf, dan is dat niet geldig voor jou, het heeft ook geen zin om dat over te schrijven.

Schrijf maar gewoon waarom je graag die baan wil hebben, dat is waar het om gaat. Dat kan je niet fout doen, want als je opschrijft wat jij zo leuk en goed aan die baan vindt, is het prima.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, de motivatie van de brief is niet echt gemotiveerd als je de brief van iemand anders hebt gekopieert. Het gaat om de motivatie en die moet geheel van jezelf komen anders klopt de motivatie niet meer.
Ten eerste: complimenten voor je taalbeheersing. Vergeleken bij vele leeftijdsgenoten van je is dit zeer netjes opgeschreven!

Je combineert hier dingen uit een motivatiebrief en een CV. Dat kun je los van elkaar zetten. Bij je CV horen zaken als een beschrijving van je werk bij de Dirk en hoe lang je daar al werkt (onder het kopje werkervaring), dat kunnen ze in je CV lezen en kun je weglaten uit de brief, zodat je daarin écht op je motivatie kunt focussen. Bij de motivatie hoort vervolgens de rest. Maar je bent zeker op de goede weg! Het slaat absoluut niet nergens op, het is zeer duidelijk!

Het kan nog iets netter. Ok zou er iets als het volgende van maken:

-=-=-=-=-
Geachte ,

Hierbij solliciteer ik op uw vacature "" die ik op uw website vond. Voor naast mijn school zoek ik namelijk een andere bijbaan. Zoals u in mijn CV kunt lezen ben ik nu werkzaam bij een supermarkt in Rosendaal. Het werk zelf bevalt me prima, maar de supermarkt op zich is niet helemaal mijn ding. Mijn horecawerk als serveerster in 2010 heeft mij geleerd dat ik het leuk vind om veel met klanten bezig te zijn en ze te helpen. Ik denk dat ik bij u nog veel meerbij kan leren en meer ervaring kan opdoen in het vak. Daarbij ben ik flexibel inzetbaar en denk ik dat ik uw bedrijf goed kan vertegenwoordigen naar de klanten toe! Ik hoop dat u mij de kans geeft om in een persoonlijk gesprek mezelf te bewijzen.
-=-=-=-=-

Let op: dit is mijn persoonlijke schrijfstijl. Neem het gerust over of maak "je eigen ding" ervan. Punten die ik veranderd heb zijn:
- details over vorige werk eruit gelaten (dan kijken ze maar op je meegestuurde CV!)
- iets meer afwisseling in de bewoording (niet in twee zinnen achter elkaar "ik vind het leuk" gebruiken!)
- aangegeven dat ik (jij) mezelf wil bewijzen in persoon! Ik ben niet bang om mezelf te laten zien, schaam me niet voor mezelf en ben trots op wat ik ben en kan!

Eventueel zou je er nog een zinnetje bij kunnen zeggen over de omgeving van het bedrijf, dat je er zelf ook regelmatig in de buurt bent en dat de omgeving van het bedrijf, of de aankleding, of wat dan ook, je ook zeer aanspreekt. M.a.w. klein complimentje geven over hoe de zaak erbij staat. Een KLEIN beetje slijmen kan weinig kwaad ;)

Toegevoegd na 3 minuten:
Je hoeft je motivatiebrief trouwens ook niet te beginnen met je naam (en leeftijd); dit staat sowieso in je CV en daar onderteken je ook al mee.