Als je bent gaan werken voor minder salaris dan eerst en er nu achter komt, dat je word uitgebuit, wat is dan wijsheid omt e doen?

Bij mijn vorige werk kreeg ik te horen dat mijn functie van parttime, naar fulltime werd omgezet, ik op zoek naar een andere baan. Wilde niet in de WW zitten, want dan zou ik een slecht inkomen hebben. Nu heb ik mijn huidige functie geaccepteerd onder de voorwaarden dat ik met een maand of twee in dienst zou komen (nu via uitzendburo) en dat mijn salaris hierbij aangepast zou worden naar mijn vorige salaris niveau( het scheelt me per maand 300 euro). Nu heb ik te horen gekregen, dat ik mijn uitzenduren moet uitwerken en dat er voorlopig ook geen salarisverhoging in zit. Hoewel ik PRIMA functioneer volgens collega's en mijn leidinggevende. Wat moet ik nou doen? Met een uitkering krijg ik per maand meer uitgekeerd dan met 20 uur per week werken. Ennnnnn de loze beloftes van de werkgevers!

Wie kan me raad geven?

Groeten,

Marielle

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat zwart op wit wat je salaris zou zijn na je uitzendperiode ? Anders heb je geen poot om op te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En staat zwart op wit hoe lang de uitzendperiode is? Er zijn een hoop werkgevers die denken 'dat uitzendbureau mag zoeken, en twee maanden later nemen we diegene zelf in dienst'. Vervolgens krijgen ze te horen wat voor boete het uitzendbureau daarvoor rekent...

Antwoorden (3)

Ik vind dit ook een moeilijke vraag, ik zou eens navraag doen bij het CWI en/of UWV, anders kun je, als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, je vraag eens voorleggen aan het juridisch loket. Deze geven je gratis advies. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de voorwaarde op papier hebt staan, dan is er niets aan de hand, dan moet je gewoon aangenomen worden met je vorige salarisniveau. Uit je beschrijving haal ik dat er niet uit, dus eigenlijk staat er niets zwart op wit. Ik zou zelf, op zoek gaan naar een andere vaste baan. Als een baas nu al met loze beloftes komt, wat zal dat dan in de toekomst zijn. Een tip wil meegeven, zorg in de toekomst dat alles zwart op wit komt te staan, als een toekomstige baas weer met beloftes komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze situatie kan je het best naar je uitzendbureau gaan om naar de voorwaarden van de overeenkomst te vragen. Als er niet nadrukkelijk de intentie om je vast aan te nemen is vermeld in de overeenkomst sta je helaas echt machteloos. Bij een uitzendovereenkomst mag de inlener, het bedrijf, de eerste zes maanden besluiten dat hij je niet meer nodig heeft: Je bent immers niet bij hen maar bij het uitzendbureau in dienst.
Ook is het uitzendbureau niet verplicht ander werk voor je te vinden.

Eventueel zou je, om het gat tussen deze en een volgende opdracht te overbruggen, wel tijdelijk WW aan kunnen vragen. Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk geen recht op een volledige uitkering hebt, alleen een op basis van het aantal uren dat je gewerkt hebt. Ga, om dit aan te vragen, op tijd naar het UWV-WERKbedrijf. Als een aanvraag wordt toegekend geld dit namelijk nooit met terugwerkende kracht.

Zolang je hooguit parttime wil werken zul je nooit recht hebben op een volledige uitkering, dus die vergelijking gaat helaas niet op. Een uitkering is alleen voor mensen die berijd en beschikbaar zijn om fulltime te werken, en hier actief naar op zoek zijn.

Als je WW is toegewezen kun je bovendien gebruik maken van de UWV-WERK-coach. Deze kan je helpen met je sollicitatiebrieven en een gesprek met je oefenen, als je dit lastig vind.