Ik ben 14 weken zwanger. Mijn half jaar contract loopt tot 31 augustus. Hoe zit het dan met verlenging van mijn contract?

Ik heb dus eerder al een vraag gesteld over het feit dat ik nu in mijn proeftijd zit en ik ook een zwangere leidinggevende heb. Ik heb vanmiddag dus verteld dat ik zwanger ben en ze vond het hartstikke leuk voor me! Nu gaat ze maandag de rayonmanager bellen. Geen idee hoe hij reageert, die ken ik helemaal niet. Maar vanmiddag zei mijn leidinggevende nog dat ik m'n werk heel goed deed en dat ze daar niets op aan te merken had. Maar nu loopt mijn contract tot 31 augustus. Op 18 augustus ben ik al met zwangerschapsverlof. Mag de rayonmanager dan besluiten om mijn contract niet te verlengen op 31 augustus omdat ik zwanger ben? En hoe zit het dan met mijn verlof? Of krijg ik dan een WW uitkering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt dan inderdaad een ww-uitkering aanvragen. Eerst krijg je van het UWV nog een ziekteuitkering tot het einde van je verlof. Dan krijg je een ww-uitkering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad precies wat het UWV ook zegt.

Andere antwoorden (4)

Ten eerste gefeliciteerd !!
Aangezien je op 18 aug. met zwangerschapsverlof gaat, en je contract 31 augustus afloopt, denk ik inderdaad dat hij je contract niet hoeft te verlengen.
Als je je werk inderdaad goed doet enz, dan denk ik dat ze het wel gewoon doen hoor, maar hij is het niet verplicht!!!

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van harte gefeliciteerd.
Nee, ze zijn het zeker niet verplicht.
Ik had ook een collega met hetzelfde verhaal en daar is het contract toen niet van verlengd, maar ze is later wel weer aangenomen op 0 uren contract omdat het zo'n ''goeie'' was. Dus idd maar even afwachten en hoipen op een beetje geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat mag hij. En gezien het hem veel geld gaat kosten als hij je contract verlengd zou ik er maar op rekenen dat deze niet verlengd wordt. Als je je werk goed doet maak je wel weer kans om opnieuw aangenomen te worden als je weer beschikbaar bent om je diensten te kunnen draaien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zwangerschapsverlof kost een werkgever niets want dit wordt betaald vanuit de bedrijfsvereniging. Dat weet ik toevallig zelf wél.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kost het een werkgever wat! Hij zal iemand anders aan moeten nemen, en die in moeten werken op jouw functie. Inwerken alleen kost al heel veel geld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord klopt dus niet. Als ik goed functioneer en de functie blijft gewoon bestaan moet hij m'n contract wel verlengen aangezien de reden van het niet verlengen niet mijn zwangerschap mag zijn. En inwerken heel veel geld??? Ik ben na 3 dagen gewoon in het diepe gegooid hoor. Die 3 dagen was mijn inwerkperiode...Dat zal vast veel geld hebben gekost...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wel. Een contract loopt af en hij is dan ook niet verplicht je contract te verlengen. Anders zouden halfjaar contracten niet bestaan en zinloos zijn. Hij mag je dan gewoon zeggen dat je contract niet verlengt wordt en is je geen reden schuldig zelfs. Geef lekker minnetjes en ondervind het zelf ;-)
Van harte gefeliciteerd! Ik ben zelf p&o medewerker en een tijdelijk contract loopt gewoon van rechtswege af. Er hoeft dus geeneens een reden te zijn. Maar ze mogen je niet ontslaan omdat je zwanger bent. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een vast contract hebt niet. maar het gaat om een contract van een half jaar dat afloopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de vakbond gebeld met mijn vraag. Kreeg hier ook niet echt een duidelijk antwoord. En die zeiden inderdaad dat mijn contract gewoon afloopt op 31 augustus. En dat er in principe geen reden hoeft te zijn om mijn contract niet te verlengen. Elke reden die ze geven om het niet te verlengen is oké alleen mag die reden niet mijn zwangerschap zijn. Dus als ik gewoon goed functioneer en de functie blijft gewoon bestaan en mijn contract wordt toch niet verlengd dan mag de vakbond weer terug bellen.