Wat is het verschil tussen 'hiërarchisch', en 'functioneel'?

Ik heb sinds kort op het werk iemand die 'hiërarchisch' mijn meerdere is, en heb ook iemand die 'functioneel' mijn meerdere is. Wat is het verschil, en hoe uit zich dit naar de werkvloer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
82K

Het beste antwoord

Iemand die functioneel je meerdere is, staat bij jou op de werkvloer. Is dus (meestal) aanwezig en kan je direct aan rapporteren. Degene die hiërarchisch lijding geeft, is dan vaak weer de persoon, die de functionele meerdere onder zich heeft. Deze persoon, zie je waarschijnlijk minder op de werkvloer, maar heeft uiteindelijk de leiding over jouw en je functionele meerdere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk, bedankt!

Andere antwoorden (4)

hiërarchisc is gerangschikt volgens een bepaalde rangorde, die persoon staat dus waarschijnlijk in rangorde boven jou (en onder je functioneel meerdere, dat is je meerdere in de functie als meerdere).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hierarchisch is zeg maar baas boven baas. Een team heeft een teamleider, meerdere teamleiders een manager en meerdere managers een directeur. Zo iets.

Functioneel leidinggevende is iemand die een taak of project moet realiseren en jouw bijdrage daar bij nodig heeft. Die persoon stuurt je aan met opdrachten en accepteert je resultaten.

De hierarchische leidinggevende gaat over je beloning, vakantiedagen en reïntegratie (als dat nodig is). Vaak ook over de taken die moet uitvoeren.
De functioneel leidinggevende heeft niks te zeggen over je beloning en dergelijke maar rapporteert wel over je (uiteraard goede) prestaties aan je hierarchische baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel: jij bent putjesschepper, iemand boven jou is bijvoorbeeld conciërge dat is dan jouw functioneel meerdere beide personen krijgen instructies van de manager, hij is dan je hiërarchisch meerdere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even googelen levert het volgende op:
"Het Handboek onderscheidt hiërarchisch en functioneel leidinggeven. Een hiërarchisch leidinggevende is verantwoordelijk voor de kwalitatieve en kwantitatieve output van zijn ondergeschikten. Een functioneel leidinggevende is verantwoordelijk voor de kwalitatieve en kwantitatieve output van niet-hiërarchische ondergeschikten."

In het kort betekent die dat een hiërarchisch leidinggevende officieel leidinggevende is van een aantal personen. Dit wordt duidelijk doordat deze persoon functioneringsgesprekken houdt met zijn of haar ondergeschikten. De functioneel leidinggevende werkt gewoon samen met zijn of haar collega’s, maar door opleiding of ervaring delegeert de hiërarchisch leidinggevende een deel van de praktische managementtaken aan de functioneel leidinggevende. Het voordeel hiervan is dat deze persoon op de werkvloer aanwezig is en daardoor dus direct kan aansturen. Formeel staat hij/zij echter niet boven de personen die hij of zij aanstuurt.