Mag een werkgever verbieden dat je overstap naar een ander bedrijf (concurrentie) ook al kunnen ze jou verder niks bieden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (10)

Alleen als jullie dat van tevoren hebben afgesproken, en dan nog is het een moeilijk verhaal voor de werkgever. Het zou echter van slechte smaak getuigen als je bedrijfsgevoelige informatie verstrekt aan je nieuwe werkgever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan..... meestal staat dat in je contract.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk kunnen ze je dat niet verbieden. Als je weggaat bij je huidige werkgever is het contract verbroken, dus heeft hij niet het recht u te verbieden om over te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je antwoord lijkt voor jou miss logisch maar zo simpel ligt het helaas niet. een min dus, sorry
Rieneke1
13 jaar geleden
wel eens van een concurrentie-beding gehoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is echt onzin, als je het niet weet kun je beter niet antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry sorry sorry, ik vroeg het aan mijn vader en die zei dat je dat niet kan verbieden. Dus dat heb ik opgeschreven. Sorry, ik zal de volgende keer beter nadenken 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft de vraagsteller het over een concurrentie-beding?
Ik zie niks staan, dus zolang de vraagsteller geen extra informatie geeft is dat concurrentie-beding er in deze vraag niet en heeft Floorahh gewoon gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jackd: dat de vraag niet duidelijk gesteld is wil niet zeggen dat dit antwoord daarmee automatisch goed is. het beste antwoord is wat als eerste gegeven werd, namelijk dat het alleen kan als er sprake is van een concurrentiebeding. daarin wordt rekening gehouden met beide mogelijke opties (nl. wel of geen concurrentiebeding) het antwoord 'natuurlijk niet' is niet erg waardevol
Dat hoeft niet persé. Lees het even na op de link in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé, heb deze materie moeten studeren, waarvoor geslaagd!
Hij mag je verbieden eenzelfde beroep uit te oefenen bij de concurrentie (of zelf op te starten) gedurende een bepaalde periode. (voor België is dat volgens mij 2 jaar, maar ben dit niet zeker).
Daarna mag je wel aan de slag bij de concurrentie.

Dus er moet wel sprake zijn van een concurrentiebeding in je arbeidsovereenkomst met je werkgever.
Als je dit toch doet, dan zul je grote sommen op tafel mogen leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is mogelijk maar dan moeten zowel jij als je werkgever destijds overeen zijn gekomen, en moet dit ondertekend zijn.

Ook na het aangaan van de arbeidsovereenkomst kunnen partijen een concurrentiebeding overeenkomen. Zelfs na het einde van de arbeidsovereenkomst is dit mogelijk. Een medewerker die daarmee instemt, beperkt zijn mogelijkheden om elders te kunnen werken. Bij een concurrentiebeding heeft de medewerker geen belang, anders dan de werkgever die met deze clausule is gebaat. Het is evenwel denkbaar dat het concurrentiebeding het wisselgeld is om voor bijvoorbeeld promotie of andere voordelen in aanmerking te komen. Wordt een medewerker onder druk gezet om het concurrentiebeding te tekenen, dan maakt de werkgever zich mogelijk schuldig aan misbruik van omstandigheden. Dat kan een reden zijn om het concurrentiebeding te vernietigen (1.3.4.4.).

om te kijken of dit ook in jou persoonlijke situatie nodig is kan je de tekst bij de link doorlezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een concurrentiebeding is toegestaan, mits deze niet onredelijk bezwarend is.

Maar:
Bij gerechtelijke procedures oordeelt de rechter vaak dat een concurrentiebeding onredelijk bezwarend is. In die gevallen (bijvoorbeeld: een slager mag 5 jaar lang geen slagerswerk verrichten binnen 50km van zijn oude baan) stelt de rechter het beding meestal buiten werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt wat ze zeggen over concurrentiebeding.
Lees je contract erop na en kijk voor de zekerheid nog even in de CAO. want wat niet in het contract staat, staat wellicht in de CAO. Contract is een verkorte versie van afspraken. Voor de rest verwijzen ze naar de CAO.

Anders moet je een gesprek aangaan met huidige werkgever mbt jouw toekomstwensen en mogelijkheden qua opleidingen en werk.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook kan je soms cursusgeld of andere investeringen die het bedrijf in jou gedaan heeft, terug moeten betalen. Hier heb je dan wel voor getekend op het moment dat je de cursus regelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal niet, ligt wel aan je functie.
Een concurrentie-beding is vaak niet eens geldig in de situatie zoals jij de vraag stelt. (dit moet je wel ff uitzoeken)
Eventueel zou je nieuwe werkgever eventueel problemen met je oude werkgever kunnen opvangen. Ze kunnen afspreken alle kosten op zich te nemen, als er problemen zouden komen met een concurrentie-beding.
Bij een vriend is het zo gegaan; De nieuwe werkgever verwachte geen problemen, maar het risico voor hem was te hoog.