Hoe werkt ziektewet en wao? Zie uitleg.

Een vriend van ons die zijn hele leven gewerkt heeft op wisselende plekken, dreigt eind van dit jaar zijn baan kwijt te raken door reorganisatie in het bedrijf.
Maar nu is er bij hem op dit moment een ernstige ziekte geconstateerd, en wellicht komt hij daardoor binnenkort ziek thuis te zitten, ook moet hij misschien geopereerd worden met een lang uitloop vwb het herstel en eventueel wao.
Als hij nu ziek thuiskomt en aan het eind van het jaar loopt zijn contract af, blijft hij ondanks het aflopen van zijn contract in de ziektewet, of gaat hij dan opeens een ww-uitkering ontvangen. Hij is enigszins in paniek, want door deze plotseling ontwikkeling kan hij ook niet solliciteren naar nieuw werk, hij heeft zelfs al een nieuwe baan aangeboden gekregen, maar alles is anders geworden nu en hij is niet zeker vanhoe alles nu verder gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Beste Pieker,

Ik begrijp dat je vriend zijn baan dreigt te verliezen tijdens zijn ziekmelding. Op het moment dat zijn dienstverband eindigt zal zijn werkgever hem ziek uit dienst melden bij het UWV. Het UWV neemt dan de taken van de werkgever over. Pas op het moment dat hij weer arbeidsgeschikt is zal het UWV de Ziektewet-uitkering beëindigen, en kan hij een WW-uitkering aanvragen.

Hierop is één uitzondering, de Ziektewet kan maximaal 104 weken duren, is je vriend niet binnen die termijn hersteld dan zal er een beoordeling voor de WIA gedaan worden. Als dit voor hem van toepassing is zal de Arts van het UWV dit tijdig aan hem uitleggen.

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als hij al ziek thuis zit op het moment dat zijn contract niet wordt verlengd, zal hij van de uwv een ziektewet uitkering ontvangen. Hier gaat hij dan een reintegratie traject in. Op een bepaald moment zal het recht op ziektewet vervallen, termijn is afhankelijk van de ziekte, en kan hij ww aanvragen. Ook kan het zo zijn dat hij afgekeurd wordt, dan volgt een andere procedure.
Maar in eerste instantie hoeft hij zich daar dus niet al te druk om te maken, laat hem zich vooral richten op zijn ziekte en herstel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vervelend geval. Informeer bij het UWV, ook op hun website staat veel informatie over de ziektewet. Kijk verder eens aan de rechterkant van onderstaande website bij veelgestelde vragen of bij het (blauwe) tabblad Arbeidsongeschikt.

(td)