Wij wilen door een houtkachel laten aansluiten op de bestaande schoorsteen kan dat zomaar??

Volgens de installateur is de schoorsteen zodanig dat we er geen buis in hoeven aan te brengen, maar is dit niet verplicht??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Nee dat is niet verplicht, het gaat vooral om de bouw van de schoorsteen of de muren dik genoeg is en of hij de hitte kan verdragen die de kachel gaat geven. Een installateur heeft daar goed zicht op en zal nooit zeggen dat het kan want zij zijn verantwoordelijk bij eventuele fouten. En bij twijfel zal hij altijd een buis door de bestaande kanaal trekken al is het voor wat extra te kunnen schrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
hier een link naar een site waar je wat na kan lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De brandweer van Zwijndrecht heeft ook een heel duidelijke site m.b.t. rookkanalen en open haarden/ houtkachels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplicht is het niet. Alleen hebben wij het eerst ook zonder buis laten aanleggen (door een erkend installateur!!) en dat beviel niet. Er zat een piepklein lekje in de schoorsteen zodat het op zolder net zo rook als op een scoutingkamp. Nu hebben wij een flexibele pijn aan laten leggen en nergens meer last van. Duurder werd he wel, omdat ze 2x moesten komen en alles weer moesten open breken. Mijn advies: Laat gelijk een flexibele pijp aanleggen!