Kun je schade krijgen van de wespen in een wespennest?

Ik heb een wespennest in de spouwmuur van mijn garage. Ze vallen me niet lastig en van mij mogen ze blijven zitten tot ze uitvliegen.

Nu heb ik gehoord dat ze zelfs beton wegvreten, waardoor ik schade aan de garage krijg waar ik niet bij kan. Dat vind ik natuurlijk minder prettig en ik denk er nu toch over om het nest te laten ruimen.

Is schade aan betonnen muren echt een goeie reden om het wespennest te laten verwijderen?

paulus811
14 jaar geleden
in: Wonen
14.6K

Het beste antwoord

Schade aan gebouwen lijkt me niet mogelijk.
Wat ze wel doen, ze brengen veel papierachtig matriaal in de spouw, dit zou een brug kunnen vormen tussen de buiten muur en binnen.
Misschien dat je er wat vocht door krijgt?
Maar waarschijnlijk niets.
Jaren geleden had ik ook wespen in mijn spouw, heb ze dood laten spuiten , maar daarna is het versschrikkelijk gaan stinken.
Al die dode wespen en larven waren natuurlijk dood.
Op den duur heb ik een binnenwandje er uit gebroken om er bij te kunnen komen, want het was geen harde van de stank!
Als je niet dood spuit heb je in het najaar alleen maar het lege nest over wat niet stinkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, ja herknebaar ; wij hebben hier ook een heel bouwsel moeten afbreken om van de stank van een gedood wespennest af te komen :lol:
Ze vreten trouwens wel de houten schutting op , maar dat duurt eeuwen volgens mij voor ze er doorheen zijn. Laat stan beton.....
paulus811
14 jaar geleden
Jouw verhaal van de stank was het laatste zetje om het nest maar gewoon te laten zitten en af te wachten tot ze vertrokken zijn. Ik had dat zelf nog niet bedacht. Dank!

Andere antwoorden (3)

Ja, dat lijkt mij wel.. hoewel ik het heel nobel van je vind dat je de wespen wilt sparen. Maar die schade kan natuurlijk steeds erger worden.
Daarbij komt natuurlijk ook nog dat de wespen je op dit moment nog niet lastig vallen maar dat kan altijd nog komen..
een wespennest is gevaarlijk, als 1 wesp je steekt komt de rest je ook achterna, dat is natuurlijk nóg minder prettig. Ik zou zeggen: weg laten halen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze vreten indd matriaal op. beton denk ik niet maar wel hout en vezel enzo. alles om groter en groter e worden.
een wespennest dat je niet ruimt kan uitgroeien tot een super grote populatie die jou wel degelijk lastig gaan vallen als de zoete bloemen in de buurt op zijn.
ik zou zeker ruimen. dit kost je misschien 40 euro. maar dan ben je er wel vanaf. afwachten tot ze indd je woning opvreten of wel degelijk vervelent worden lijkt me niets hoor.

succes ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken niet. Ze kunnen op zich wel door een zwakke plek in een muur heen vreten als ze echt geen andere kant uit kunnen (bijvoorbeeld wanneer je de nest ingang dicht maakt) maar dat is niet echt gezond voor de wespen zelf en niet iets dat ze snel doen. In een spouwmuur bouwen ze gewoon tussen de 2 muren in en gaan ze niet de muur slopen om ruimte te maken. Het zijn wespen, geen olifanten.

Zorg wel dat je kleine kinderen uit de buurt van de nest ingang houd. In deze tijd kunnen ze behoorlijk agressief worden (darren en koninginnen zijn een stuk agressiever dan werksters) en je kan zo niet ruiken wie wel en niet allergisch is.