Onze kat haart het hele jaar door ontettend erg, is hier een goede oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Elke dag even kammen/borstelen, en met je swiffer door het huis.
Mijn (binnen-)kat verhaart ook het hele jaar door : ik denk, dat het ermee te maken heeft, dat de vacht het hele jaar door dezelfde omgevingstemperatuur heeft.
Van vroeger thuis weet ik, dat de katten duidelijk in het voorjaar en de herfst meer haren verloren - die kwamen vaak urenlang buiten.

Als je elke dag even een vlooienkam langs de kat haalt, likt hij minder haren op, en heb je nauwelijks last van haarballen, is mijn ervaring.
En voor mijn kat hoort het gewoon bij de ochtendkoffie-in-m'n-ochtendjas : nog even 'naslapen' op schoot, en tegelijk lekker gekamt worden. Ik sta voor allebei ( koffie en kat) gewoon een half uurtje eerder op - want daarna is ze toch een aantal uren alleen, als ik naar m'n werk ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het een gewone kat is met "huis tuin en keukenhaar" zou er toch iets mis kunnen zijn met hem.

Onze kat verliest maar één keer per jaar veel haar en de rest van het jaar niet echt

Als hij er ook kalig uitziet zou ik een bezoekje aan een dierenarts plegen en anders proberen een heel klein beetje olie door zijn eten te doen elke dag, is heel goed voor de vacht
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dan is het mogelijk niet te vergelijken, mijn kat komt buiten en moet in het voorjaar toch van wat "winterhaar" af. EN realiseer ik me opeens, de haren die mijn kat "normaal" verliest, raakt hij natuurlijk voor een deel buiten kwijt dus die zie ik niet. Toen wij ooit een bovenhuis hadden werd ik ook gek van het haar, herinner ik me nu opeens.
Als het niet gaat om overmatig haarverlies door een medisch probleem, dan is de oplossing kammen, kammen en kammen. Als je minimaal 1 keer per week de kat borstelt, neem je de dode haren al grotendeels weg, waardoor je er minder in huis vind.
De dierenarts verkoopt ook voedingssupplementen speciaal voor de conditie van de vacht. Hoe beter de conditie, hoe minder haarverlies. Maar katten verharen nu eenmaal, het ene ras meer dan het andere, daar valt weinig aan te doen.
Heeft je kat een doffe vacht en/of veel huidschilfers, ga dan naar de dierenarts en laat de kat goed nakijken. De vacht is ook een indicator van de gezondheid. Een slechte vacht duid meestal om een medisch probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben een rode kater, en ook hij verhaart het hele jaar door, af en toe om gek van te worden. Hij houdt helaas niet van borstelen, dus dat schiet ook niet echt op. We waren laatst bij de dierenarts, en zij zei dat kon stoppen met werken als ze daar een middeltje op gevonden zou hebben :) Er is dus ook volgens de dierenarts niets aan te doen, helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit komt door de lekker verwarmde huizen zodat ze het hele jaar door haren.

regelmatig kammen dus. je kan je kat ook laten ontwollen/plukken. dan ben je de eerste 3 maanden af van het verharen. (hier en daar een haar maar niet meer zoveel)

is het echt abnormaal veel bezoek dan je dierenarts (infectie, allergie, parasiet)