Wat betekenen die gele ronde bordjes naast de wegen in Duitsland. Er staan getallen op en een of twee pijlen en soms ook een militair voertuig.

Het zal wel iets met snelheid van militaire voertuigen te maken hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Inderdaad. Het zijn bordjes voor militair verkeer:

Militaire tanks en transportvoertuigen moeten op elke brug rekening houden met de draagbaarheid ervan. Vandaar dat op elke brug in Duitsland, hoe klein ook, de verkeerstekens Br1 tot Br5 aangebracht zijn. Deze verkeerstekens regelen de maximale snelheid op de brug voor militaire transporten, rekening gehouden met de draagbaarheid ervan bij enkel of bij heen-en terugverkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als aanvulling op het antwoordt hiervoor gegeven.
De borden langs de duitse bruggen, of in termen te blijven kunstwerken. geven de Brugclassificatie aan in cijfers. Een militaire vrachtwagen met een laadvermogen van 4 ton heeft Brugclassificatie 14 (getal zonder achtervoegsel) in militaire termen MLC genoemd(= Militaire load classification) eigenlijk heeft het niets met de snelheid te maken maar met de aard van het voertuig (rups of wiel) het gewicht en lengte breedte en hoogte, ook heeft het te maken met wiel en as druk. voorbeeld een fiets beladen met 500 kg lading kan een MLC hebben van 50 terwijl een tank van 25 ton een MLC kan hebben van 20.
Nog een voorbeeld. Een trekker oplegger combinatie:
De oplegger zonder trekkend voertuig = MLC 24. Het losse trekkend voertuig 34 terwijl de combinatie samen met het laadgewicht van de totale combinatie mlc 95 is.
Dit wordt op het voertuig aangegeven als c 95.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanwege de eisen van de NAVO werden tijdens de Koude Oorlog, de bruggen in de BRD met een rond geel bord gemarkeerd met een getal. Dit getal geeft aan welke maximale toelaatbare MLC om een kunstwerk veilig te kunnen passeren . Er wordt onderscheid gemaakt tussen wiel- en rupsvoertuigen en de vraag of er verkeer in een of in beide richtingen plaatsvindt. Bij verkeer in een richting moet de minimale afstand tussen de voertuigen minimaal 100 voet (+/- 30,5meter) bedragen. (beetje Engelse invloed bij de NAVO).

MLC is bij een eerder antwoord al goed uitgelegd.