Hoe komt een auto met Amerikaans kenteken hier in Nederland rijden?

Ik liep laatst in Amsterdam en ik zag een auto uit Amerika hier rijden. Ik verbaasde me enorm, er zijn geen ferryverbindingen tussen de USA en Europa en in een vrachtschip lijkt me onmogelijk om je auto te laten verschepen terwijl je zelf op die boot een week verblijft. Dus ik ben benieuwd hoe mensen dat voor elkaar hebben gekregen.

10.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je hoeft niet mee met die boot.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"in een vrachtschip lijkt me onmogelijk om je auto te laten verschepen terwijl je zelf op die boot een week verblijft."
De auto neemt de boot, en jij neemt het vliegtuig..

Antwoorden (2)

Je kan sowieso Amerikaanse kentekenplaten kopen voor oldtimers. Schadeauto's e.d. kan je ook laten importeren. Ook is het mogelijk om vanuit Amerika naar Nederland te verhuizen en je auto mee te nemen,
Je ziet hier in Nederland b.v. ook auto's met een Canadees kenteken.
Aangevuld:
Als je vanuit het buitenland naar Nederland verhuist en je neemt je voertuig mee, dan mag je maar een beperkte tijd met je buitenlandse kenteken rijden. Bij de Belastingdienst kunt je navragen hoe lang precies. Maar je moet er wel op korte termijn voor zorgen dat je voertuig een Nederlands kenteken krijgt.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/invoeren/verhuizen-naar-nederland-en-uw-voertuig-meenemen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mensen uit de USA importeren hun eigen auto indien zij in Nederland gestationeerd worden. Denk hierbij vooral aan mensen die voor de NATO werken.
Hun eigen auto importeren is veel voordeliger dan in Nederland een auto kopen. Veel Nederlanders vinden dat niet terecht.
In Brunssum zit een speciaal kantoor waar mensen terecht kunnen van importeren tot en met de nieuwe kentekenplaten.
Dit is speciaal opgericht voor de NATO.
Indien de auto net is aangekomen, zie je geregeld een auto rijden met de originele platen.
Omdat het een dienst is voor met name de Amerikanen, ook Engelsen, Canadezen, Italianen.....is de site alleen in het Engels.
Indien een soldaat dus pas gestationeerd is in Nederland, kun je zo'n (meestal zeer grote wagen) geregeld tegenkomen.

https://kentekenkennis.nl/overige/internationale-militaire-organisaties
https://jfcbs.nato.int/community/newcomers/life-in-holland/cars
Toegevoegd op 08 augustus 2019 22:10: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Meer informatie over het NATO-hoofdkwartier in Brunssum is hier te vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Allied_Joint_Force_Command_Brunssum.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Antoni!
Het is een reden waardoor je zo'n Amerikaanse auto kunt tegenkomen. Zullen vast meer redenen zijn. Deze reden is denk ik de meest voor de hand liggende.