Word een langzame vrachtwagens geflitst als alleen de trailer door rood licht gaat?

Ik vraag mij het volgende wel eens af:
Bijna dagelijks sta ik voor een stoplicht waar een flitspaal bij staat. Dit stoplicht springt soms zo snel weer op rood, dat afslaande vrachtwagencombinaties die dan vooraan staan opgesteld bij het rode licht, het niet halen om met hun trailer door het groene licht te rijden.

Dus de chauffeur rijd met z'n trekker door groen vervolgens springt het licht op oranje en de trailer rijd over de streep nadat het licht al op rood is gesprongen.

Wordt op dat moment geflitst vanwege het rode licht, of gebeurd dit niet?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (1)

Dan wordt er geflitst.

Alleen wordt bij het beoordelen van de foto's gecontroleerd of iemand "door het rode licht is gereden". Dan hebben de voorwielen namelijk de stopstreep gepasseerd toen het licht op rood stond.

Staat bijv. alleen de achterkant van het voertuig op de foto dan stond het licht nog niet op rood bij het passeren van dr streep.
.
"
Hoe werkt een roodlichtcamera precies?
De roodlichtcamera wordt aangestuurd door twee lussen in het wegdek die net ná de stopstreep liggen (...)
​De tussenruimte is 0,5 of 1 meter zodat ook de snelheid gemeten kan worden én de set lussen niet door 2 voertuigen gelijktijdig bezet kunnen zijn.
Een auto die bij rood licht over deze twee lussen rijdt, veroorzaakt een verstoring in het magnetische veld dat rondom die lussen ligt en de camera registreert dat er door rood wordt gereden en 'flitst'. De camera wordt pas in werking gesteld 'ergens' tussen nul en één seconde nadat het licht naar rood is gegaan. Zo wordt degene die door geel/oranje rijdt niet afgestraft. De politie stelt deze 'pardontijd' in, maar niet duidelijk is op basis waarvan deze tijd daadwerkelijk wordt bepaald.

Een meting wordt pas gedaan ná een seintje (puls) vanuit de lussen en altijd met een check van de stand van het verkeerslicht (rood/geel/groen). Voor het roodrijden wordt het ogenblik dat het voertuig over de eerste lus ná de stopstreep rijdt vergeleken met de stand van het verkeerslicht (al dan niet rood of groen). ​

Lussen ná de stopstreep die zorgen dat de camera wordt aangestuurd om negatie van roodlicht tegen te gaan.
Bij rood, en dus een overtreding, maakt de roodlichtcamera twee foto's. De eerste foto registreert de overtreding. De tweede foto registreert of het voertuig nog stopt op de eerste lus of doorgereden is en ook de tweede lus heeft bezet. Voor het vaststellen van snelheid wordt de tijdspanne gemeten tussen het moment waarbij het voertuig na de eerste lus (na de stopstreep) over de tweede lus (na de stopstreep) rijdt. Gecheckt wordt of de maximumsnelheid wordt overtreden en of door rood c.q. groen gereden is. Dus niet alleen of je door rood rijdt, maar ook of je te hard door rood rijdt of te hard door groen. In alle gevallen levert het een bekeuring op, de één hoger dan de andere. De flits gaat in éénduizenste van een seconde; bij digitale camera’s is dat een onzichtbare (infrarode) flits. (...)"
Toegevoegd op 28 mei 2019 04:26: bron