Wat mag de belasting zijn, vóór de steunpoten van een afgekoppelde trailer?

Bijeen afgekoppelde trailer staan de steunpoten op 4,25 meter vanaf het kopschot. De trailer wordt met een heftruck geladen en nu bestaat het risico dat de trailer naar beneden zakt, wanneer de heftruck de steunpoten passeert. Hoe kom ik er achter wat de max. belasting is voor die specifieke plek, vanaf de steunpoten tot aan het kopschot?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.7K
ronron1212
6 jaar geleden
Je bedoeld kantelt dat kan alleen als het gewicht voor de poten groter is dat wat er achter zit

Het beste antwoord

In de door u beschreven situatie kan het inderdaad gebeuren dat een zware heftruck en/of een zware last een lege trailer voorover laat kiepen. Bijvoorbeeld als er al een paar zware pallets voorin tegen het kopschot staan en er komt weer een last bij. De kans kan variëren, en hangt af van de afmetingen van de trailer en de gewichtsverdeling van deze in leegstaat, en dit is daarom iets dat in principe niet zo hoort te worden gedaan.

Er bestaan speciaal voor dit doel verrijdbare trailersteunen, die onder de voorzijde van een losse trailer geplaatst horen te worden en dan een stuk omhooggedraaid zodat de voorzijde gedeeltelijk op die steun rust.
Plaatje http://warehousenews.co.uk/wp-content/uploads/2010/05/ts2000.jpg

Dit is de theorie, en o.a. in Engeland wordt er ook vrij strikt op die manier gewerkt. (Health and Safety, you know!)
“Trailer jack stands keep a trailer from up-ending when a forklift drives to the front of the trailer, or the trailer is unbalanced by loading or unloading. Don't depend on the trailer's landing gear alone.”
http://www.masco.net/safety/forklift_safety/forklift_training_web_section3.html
Oftewel: gebruik een trailersteun, vanwege het hierboven al beschreven gevaar.

Nog een bron:
“Install fixed jacks to support a semi-trailer that is not coupled to a tractor to prevent it from up-ending.”
https://www.ccohs.ca/oshanswers/safety_haz/forklift/loading.html : oftewel een andere zin met dezelfde betekenis.

De praktijk is hier aan deze kant van het water weleens anders, maar dat zal wel volgens persoonlijke inschattingen en vuistregels van ervaren mensen gaan, en een enkele keer niet, en dan kan het écht mis gaan, en ik denk dat u niet gauw ergens iets van die vuistregels op papier zult vinden omdat niemand zijn vingers daaraan zal willen branden als het fout gaat.

Het zou kunnen helpen om eerst een paar van die zware pallets rechts achterin de trailer neer te zetten, maar dan moet je er nog langs kunnen om pallets langs links naar voren te rijden, en als de last niet meer zuiver recht gestapeld ligt, lijkt me dat niet goed te doen. Je zou kunnen denken aan een bij het laaddok blijvende verrijdbare compacte (smallere) last, maar dan is de betere oplossing van een trailersteun al minder moeite.

Dus om het in een antwoord te gieten: daar kom je online niet achter, want niemand zet dat op papier (c.q. beeldscherm). Hooguit zal iemand een natte-vinger getal willen noemen zonder daar zijn naam onder te zetten.

Mooie plaatjes van u!
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dankjewel voor deze prima reactie. Zelf ben ik werkzaam als SHEQ Coordinator en het werken met trailers is een nieuw "verschijnsel" in mijn werk. Mijn devies is 'Safety First" zonder improvisatie, dus ik ga voor een verstelbare steunpoot en indien niet beschikbaar wordt de trailer niet geladen of gelost. Uw informatie is in elk geval voor mij zeer nuttig. Toppie!

Andere antwoorden (1)

Als je bij de steunpoten van de oplegger staat moet erop staan wat het hefvermogen is en wat het statisch steunvermogen is.

Op de bijgevoegde afbeelding is 'Hublast' het gewicht wat de steunpoten mogen steunen en het onderste getal 'Prüflast' is het maximale gewicht wat een steunpoot aan kan.
Plaatje bij antwoord