Waarom willen sommige mensen hun groot rijbewijs halen zonder Code 95?

Mensen die vrachtwagenchauffeur of buschauffeur willen worden, halen meestal hun rijbewijs met Code 95 erbij. Maar er bestaat natuurlijk ook de mogelijkheid om het zonder die code te halen. Het CBR zegt dat je met een C en/of D rijbewijs zonder code 95 niet beroepsmatig mag rijden, maar hoe en waarom mag je dan legaal zonder rijden?

2.2K
Reddie
6 jaar geleden
Ik heb 30 jaar geleden groot rijbewijs gehaald toen code 95 nog niet bestond. Het heette toen chauffeursdiploma.
Ik heb aangegeven dat ik code95 alsnog wil halen, maar ik heb tot nu toe geen reactie gekregen.
Weet jij bij welke instantie ik daarvoor moet zijn?
LeonardN
6 jaar geleden
https://www.cbr.nl/waar-nascholing.pp
10XL
6 jaar geleden
Ik weet niet waar je woon, maar ken een goeie rijschool in Pijnacker waar je het voor bijna €1000 kan halen.

Het beste antwoord

Niet iedereen rijdt op commerciële basis een bus of vrachtwagentje. Er zijn mensen die een bus of vrachtwagen om hebben gebouwd naar camper.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.cascocamper.nl/wp-content/uploads/2012/11/IMG_5651-650x320.jpg
Toch C nodig maar Code95 zou onzinnig zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
Sinds de invoering van C1, zal C zonder Code95 minder vaak voorkomen, maar het sluit het niet uit. Ik ken iemand die weleens een vrachtwagen huurde voor het vervoeren van geluidsapparatuur voor feestjes zonder commerciële basis. Voor dat doeleinde zou deze ook geen code95 nodig hebben. Ik weet niet of deze het wel of niet had. Deze had C omdat dat nodig was voor camper toen er nog geen C1 bestond.