Zou het een oplossing zijn om mijn auto uit Turkije in te voeren door aldaar de motor eruit te laten halen en op transport te zetten?

Dit om de hoge kosten van invoer te ontlopen. Wel daarna de motor er weer in zetten natuurlijk. Volgens mij is dat veel goedkoper.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (1)

Het is niet de bedoeling dat wij op GoeieVraag antwoorden en helpen met niet toegestane zaken. Ontduiken van bv invoerrechten en invoerbelasting is een voorbeeld hiervan.

Wat wel kan, nadat je een jaar in Turkije gewoond hebt en de auto langer dan 6.maanden in jouw bezit is, terug verhuizen naar Nederland. Dan kun je een verhuisboedelvrijstelling aanvragen. Daar zijn wel voorwaarden aan verbonden. Je moet e.e.a. regelen.

"Dan moet je jouw auto in Nederland importeren. Bij het importeren van een auto moet je vaak diverse belastingen betalen zoals: BPM, BTW en invoerrechten. Echter, als je naar Nederland verhuist kun je in veel gevallen in aanmerking komen voor een verhuisboedelvrijstelling. Je hoeft dan geen invoerbelastingen te betalen.

1. Kom je in aanmerking voor de verhuisboedelvrijstelling?
Niet iedereen komt in aanmerking voor de verhuisboedelvrijstelling.

Om je auto als verhuisgoed mee te kunnen nemen dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen:

-Je hebt minimaal 12 maanden buiten Nederland gewoond
-Je hebt de auto minimaal 6 maanden in gebruik en bezit gehad in het buitenland
-De personenauto, bestelauto of motor die je meeneemt hoort bij jouw inboedel
-Je dient de auto in Nederland voor hetzelfde doel te gebruiken als in het buitenland
-Je mag de ingevoerde auto de eerste 12 maanden niet verkopen, verhuren of uitlenen.

Het is niet mogelijk om de verhuisboedelvrijstelling zélf aan te vragen. Dit loopt altijd via een Douane-expediteur." (zie bron voor meer informatie)

Het punt is dus, Susan, woon je in Turkije of vier je daar vakantie en heb je een leuke auto gekocht.