mag je met een BE rijbewijs een aanhangwagen van 7 ton trekken?

ik zag dat je een maximale gewicht van 7 ton in totaal mag trekken maar mag die 7 ton dan alleen van de aanhangwagen zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Nee, het maximale gewicht van auto (trekkend voertuig) + aanhanger + lading = 7000kg.
Dus hoe zwaarder de auto, hoe minder gewicht je mag trekken wat betreft het rijbewijs. Maar met een lichtere auto mag je vaak ook minder gewicht trekken omdat het anders geen veilige combinatie meer is. Op de kentekenkaart van je auto staat hoeveel gewicht (aanhanger + lading samen) jouw auto maximaal mag trekken.
6 jaar geleden
Ligt er aan wat je onder een aanhanger verstaat. Volgens de RDW is een oplegger ook een aanhanger. In dat geval kan het best zo zijn dat je inderdaad een aanhangwagen (oplegger) van 7 ton mag trekken.
In geval van een "gewone" aanhanger zal dat niet lukken, omdat er een trekkend voertuig voor moet staan waar al een C-rijbewijs voor vereist is.