Kan ik een armbandje in een verjaardagskaart stoppen, die ik naar een land buiten de EU stuur?

Mijn vriendin woont in een land buiten de EU, ik wil graag een verjaardagskaart naar haar sturen alleen ik heb een armbandje voor haar gekocht wat ik graag erbij in de kaart wil doen... kan dit zonder problemen? Het past dan nog makkelijk in de brievenbus. Ik heb gelezen dat je voor goederen die je verstuurt een douaneverklaring nodig hebt, maar geldt dit ook voor brievenbuspost met maar een armbandje?? is de kans groot dat ze deze envelop dan echt controleren...ik weet echt niet hoe het bij de douane allemaal te werk gaat..en stel dat ik een douaneverklaring nodig heb waar kan ik dit dan het beste opplakken?? Een envelop is namelijk niet zo groot...Wat kan ik het beste doen? ik wil het risico niet nemen dat het nooit aankomt of kwijtraakt...Ik wil alles zo goed mogelijk opsturen. Het is namelijk ook mijn eerste keer dat ik post ga versturen naar een land buiten de EU. Graag zou ik hulp willen.

Antwoorden (2)

Indien het armbandje niet van goud, zilver of een ander waardevol materiaal is gemaakt. Ja, dan kan je het prima per post versturen. Ik zou het op de volgende manier doen: zet het met plakband goed vast binnen in de kaart (aannemende dat het een dubbele kaart betreft). Stop het dan in zo'n speciale bubbeltjesenvelop, die heb je ook in A6-formaat. Daarmee voorkóm je dat onderdeeltjes van de armband in een machine kapot gedrukt worden. De portokosten zullen wel wat hoger zijn, maar dan heb je garantie dat het in goede staat bij jouw vriendin gaat arriveren.
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Waarom geldt dit niet? "Als u goederen verstuurt naar een niet-EU-land, moet u altijd douaneformulieren meesturen. Is de waarde van de zending 425 euro of lager? Stuur dan een douaneformulier CN22 mee. Heeft uw zending een waarde van meer dan 425 euro? Voeg dan een douaneverklaring CN23 toe. " https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/buitenlandse-verzendvoorwaarden/verzendvoorwaarden-per-land/?country=us
Amadea
7 jaar geleden
Dat gaat over het versturen van een pakket. Een brief of kaart is geen pakket.
SimonV
7 jaar geleden
Een envelop met inhoud is volgens mij wel een pakket(je).
PostNL maakt geen onderscheid, het gaat om "goederen".
Zelf zou ik het ook op de door jou beschreven manier doen, maar het lijkt of dit officieel niet mag.
SimonV
7 jaar geleden
Voor CN23 worden brieven niet uitgesloten: "Brief met Verzekerservice die goederen bevat". Ik las elders dat poststukken met goederen zonder douaneverklaring open kunnen worden gemaakt ter controle, met als risico beschadiging, vertraging of inbeslagname.
Dus veel kan je niet gebeuren als je het zo opstuurt.
Flowerpower19
7 jaar geleden
Dus dan toch maar verstandig om een douaneverklaring op de envelop te plakken (voorkant) ? Hoop dat het past.
SimonV
7 jaar geleden
Ja, CN22 past wel.
Als ik iets kleins uit Amerika of Australië bestel, ontvang ik het in een envelop met zo'n CN22-etiket erop.
Flowerpower19
7 jaar geleden
Oke dan moet het lukken Bedankt !
akkoord met Amadea alleen zou ik dat armbandje nog omwikkelen met alumimiumfolie om eventuele scanners te misleiden en eventuele grijpgrage vingers te verhinderen te zien wat erin zit.
als je aangetekend opstuurt dan zou dat geen problemen mogen geven alhoewel in die landen!?