Ben ik overbeladen als ik een vracht vervoer van 14 ton terwijl mijn aslast op de trekas van mijn trekker 10.5 ton bedraagt?

Ik heb van alles na proberen te kijken mbt de aslast verdeling van een trekker-oplegger. Veel gevonden, maar niet wat ik zoek. Er is sprake van een 2 assige trekker met een 3 assige oplegger. In Duitsland max. 40 ton terreingewicht. Wanneer je een deel-lading hebt van 14 ton, kan ik me voorstellen dat je dan niet ruim 10 ton op de trekas mag hebben, ondanks de maximale asdruk van 11.5 ton die op zichzelf niet is overschreden De verhouding van de gewichtsverdeling is dan helemaal verkeerd. Het percentage gewicht van voor tov achter moet in een bepaald kader liggen. Maar.....waar kan ik dat vinden. Of weet iemand hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ondernemerdiplomas.nl/HANDIG/informatie_aslasten_overschrijding.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank kolibrie 2014. Maar dit is niet echt wat ik bedoel. Wat als je 14 ton aan lading hebt en op de trekas staat een gewicht van 10 ton. Daar moet je ongeveer 3 ton aftellen, want als de oplegger leeg is dan rust er in de leegstand al ongeveer 3 ton op. Dus netto rust er dan ong. 7 ton op de trekas. Dat betekent in dit voorbeeld dat er op de 3 assen van de oplegger ieder dus slechts 2,33 ton rust. Is dit een goede verhouding?

Antwoorden (1)

Ik snap de vraagstelling niet goed. Je hebt 14 ton geladen, maar wat is het treingewicht dan? Ik vermoed lager als 45 ton (Duitsland en België).

De maximale asdruk is 10 ton en van een aangedreven as 11,5 ton. Zo lang je hier onder blijft, ben je niet overbeladen.

10,5 ton op de trekas (aangedreven as?) is lager als 11,5 ton.

Toegevoegd na 2 minuten:
Duitsland is natuurlijk maximaal 40 ton.