Hoe werkt het systeem van een vrachtwagen waarbij de wielen van de oplegger mee sturen?

Soms zie je opleggers die mee sturen (de achterwielen). Hoe werkt dit? Ik kan me voorstellen dat de draaiing afhankelijk is van de draaiing die de oplegger maakt t.o.v. de voorkant (het gemotoriseerde gedeelte).
Hoe werkt dit systeem?

3.9K

Het beste antwoord

Vraag is al eens gesteld.(link) In zijn simpelste vorm werkt het als op de foto. De ene as stuurt mechanisch precies het tegengestelde van de andere as. De Mammoet transporters (video) hebben een groot aantal assen die allen computergestuurd zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kingpin van de oplegger zit onder een draaischijf waaronder ook een wigvormig deel zit. Dit wigvormige deel past in de V-vorm van het zadel van de trekker. Als de trekker zwenkt dan zal de draaischijf draaien en deze beweging wordt in omgekeerde richting op de sturende achteras overgebracht.