Moet je je heftruckcertificaat verplicht laten vernieuwen?

Mijn heftruckcertificaat verloopt volgende maand en ik heb een brief ontvangen dat ik hem moet verlengen.
Is dat verplicht?
Ik was in de veronderstelling dat als je kon aantonen dat je ooit een bepaalde heftruck training hebt gedaan, het dan voldoende is voor de verzekering mocht er iets voorvallen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even op herhaling,is binnen één dag gebeurd,maar nee het is niet verplicht zoals crea al aangaf.

Antwoorden (1)

Verplicht is het niet, slim is het wel. Het kost je maar 1 dag. De kennis en vaardigheden van een heftruckchauffeur blijken in de praktijk in kwaliteit af te nemen. Daarnaast vragen veranderende bedrijfs- en veiligheidsvoorschriften, technologische ontwikkelingen en de Arbowet om bijscholing.
De herhalingscursus heftruck zorgt dat u bewust veilig kan blijven werken met een heftruck
Als je dit niet doet, kan je werkgever je verbieden nog gebruik te maken van de heftruck, een heftruckcertificaat is niet verplicht, dus het verlengen daarvan ook niet. Wel is het verplicht dat de chauffeur voldoende rijinstructie heeft gehad. De verzekering zal in dat geval ook uitkeren, omdat behalve het certificaat en getuigenverklaringen niet aan te tonen is of de chauffeur instructies heeft gehad of niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sommige bijscholingen duren 2 dagen.

Toegevoegd na 3 uur:
Overigens kan je werkgever, indien hij/zij de cursus heeft betaald, je wel verplichten dit te verlengen. Meestal staat dat in je contract, of in een speciaal contract dat gemaakt is voordat je cursus aangevraagd werd.
Ook mondeling vertellen/overleggen dat je regelmatig moet verlengen, of op herhaling is een verplichting voor jou, je daaraan te houden.