Wat doen vrachtwagenchauffeurs na het rijden 's avonds op die parkings langs de snelweg?

Ik reed gisteren laat van Hasselt naar de kust en zag op al de parkings langs de snelweg honderden trucks staan. Ik vroeg met tijdens het rijden af, wat doen die mannen 's avonds eigenlijk? Na het rijden, hoe ziet de avond van een chauffeur er uit?

Koken ze in hun cabine? Of eten ze altijd in die wegrestaurants wat wel aanvaardbaar is voor een keer of twee, maar ik zou er toch niet alle dagen willen eten.
Komen ze 's avonds met een paar chauffeurs samen om wat te keuvelen of tv te kijken in één van de cabines, of is het iedereen naar zijn eigen cabine?
Of zitten ze te Internetten (is er wifi op die parkings, zou denken van wel)?
Of is het snel snel eten en slapen en 's morgens weer weg?

Toch een apart leven, iemand die weet hoe het er zo 's avonds na het werk aan toe gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K
Ritsuka
9 jaar geleden
ze slapen daar meestal
jc54
9 jaar geleden
Het is niet alleen slapen wat ze daar doen. De dagelijkse verplichte rust opnemen. Alles wat vragensteller hierboven benoemd vindt daar plaats.

Het beste antwoord

Chauffeurs die in Nederland en Belgie op de parkeerplaatsen staan zijn vaak chauffeurs uit het voormalige oostblok.
Deze chauffeurs koken inderdaad naast de auto nemen hun verplichte rust praten wat met andere chauffeurs en wachten eventueel tot ze een telefoontje krijgen voor een nieuwe lading. ( Ze geven geen cent uit, staan vaak kort bij het tankstation omdat nog gratis Wifi is)
Westerse chauffeurs zul je daar bijna niet aantreffen, de westerse chauffeurs die daar staan zijn meestal chauffeurs die hun verplichte pauze van 45 min opnemen en dan weer verder gaan.
Internationaal chaufffeur (westerse) gaan na hun werkdag vaak naar een "Routier"
Hier zul vaak chauffeurs van de zelfde firma of uit het zelfde land aantreffen.
Deze chauffers gaan daar douchen, drinken daarna wat nemen een maaltijd (in de Routier) en maken er een leuke avond van.
Deze chauffeurs koken eigenlijk nooit, en hebben soms voor noodgevallen wat magnetron eten bij zich. (mochten ze een Routier niet halen).
Daarna verplichte rust en de volgende dag weer weg.

Let er maar op de chauffeurs bij tankstations of parkeerplaatsen waar helemaal geen voorzieningen zijn, zijn bijna allemaal vrachtauto's uit het voormalig oostblok die geen cent uit willen geven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ps
laat aan komen en vroeg weg klopt niet helemaal want een chauffeur is verplicht een nachtrust van minimaal11 te nemen en dat mag 2 maal in de week korter worden naar 9 uur.

De dames ophoge hakken komt wel eens voor maar zeer weinig want bij een pool of een rus is toch niets te halen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze rusten uit en gaan slapen en zig klaar maken voor de volgende dag .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben vaak een tv in de cabine en kijken dus t.v.
Of doen een spelletje op de tablet.
Praten met andere chauffeurs.
Eten in de cabine of in een wegrestaurant.
Sommigen maken zelf hun eten op de parkeerplaats klaar. Dat heb ik weleens gezien.
En de chauffeurs moeten vaak weer vroeg op pad dus ze gaan vaak ook vroeg slapen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus, dit klopt, toevallig een aantal weken terug een gesprek met een chauffeur gehad hierover. Ook zoeken ze contact met familie en vrienden en douchen ze regelmatig :)
Wie zegt er dat hun werk er op zit? Chauffeurs hebben een tachograaf in hun auto die aangeeft hoe lang ze iedere dag mogen rijden. Als die tijd er op zit, moeten ze rusten. Ze kienen hun reis dus goed uit en zetten hun vrachtwagen dan langs de kant van de weg en dat is meestal bij een benzinestation. Ze kunnen hier eten, gebruik maken van het toilet, vaak ook douchen en in contact komen met hun collega's voor eventueel een babbeltje. Dan gaan ze slapen en als de rustperiode er op zit (wordt ook door de tachograaf aangegeven, d.m.v. een alarm) kunnen ze weer verder rijden naar hun (volgende) bestemming. Veel chauffeurs zijn de hele week onderweg en komen dus niet thuis tussendoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+