verbruikt een "verhoogde" bestelbus meer dan een gewone ?

is er een groot verschil in verbruik wanneer je met een "hoog" model rijdt ?
En vanaf welke jaren zijn de goedkopere verbruikers gefabriceerd ?

Antwoorden (1)

Als verder de brandstof en de verbranding gelijk zijn zal een verhoogde bestelbus iets meer verbruiken dan een gewone. Een verhoogde bestelbus heeft namelijk meer weerstand.
Vergelijk het met rechtop tegen de wind in fietsen of voorovergebogen. Als je rechtop fietst zul je meer kracht moeten zetten omdat de wind je meer tegenhoudt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
catamiki
9 jaar geleden
inderdaad, daarom ook mijn vraag. Maar weet u ook of dat verschil in verbruik noemenswaardig is ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet precies hoe groot het verschil is. Als je alleen door een kleine regio rijdt zal het niet echt op gaan lopen. Moet je het hele land door rijden met je bestelbus zal het wel behoorlijk aan gaan tikken. Oh, en over wanneer de goedkopere modellen werden geproduceerd... Na de oliecrisis in '74 (ik kan er wat jaren naast zitten, maar t was in 1974 dacht ik) is men er meer op gaan letten. Nu is het vaak zo dat, hoe nieuwer het model, hoe zuiniger.