Hoe schakelen met een trekker?

Hallo,

Ik werk sins kort bij een boer hij heeft zelf een paar trekkers hij wil het me wel leren maar heeft steets geen tijd.

Ik heb wel ervaring met vereiker en heftruck enzo

ik weet aleen niet hoe ik moet schakelen.

Zou iemand dit mischien uitgebreid kunnen uitleggen hij heeft alleen maar dutch fahr trekkers.

Graag zo snel mogelijk andwoord!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.5K

Antwoorden (1)

Hallo,
Als eerst wil ik je graag verbeteren, het is namelijk Deutz Fahr in plaats van Deutz Fahr, maar dit maakt niet echt uit.

Het schakelen met een trekker is over het algemeen niet erg moeilijk. Maar er zijn steeds meer verschillende soorten schakelbakken. Je hebt bijvoorbeeld een Vario-bak, hierin hoef je alleen maar gas te geven (een soort van automaat in een auto). Je hebt ook nog een CVT, dit is ongeveer hetzelfde als een Vario.

Waarschijnlijk heeft de boer tractoren met daarin normale schakelbakken. Je hebt dan misschien 3 schakelingen in de tractor zitten. Je hebt een omkeerschakeling bij het stuur (vooruit-neutraal-achteruit), je hebt de hoge en lage gearing (snel en langzaam, vaak aangegeven met een haasje of schildpadje) en je hebt de normale schakelbak. Dit heeft zo'n 6 vakken. De 1 en 2 worden het meest op het land gebruikt, de overige versnellingen worden gebruikt op de weg.

Dit is hoe de gemiddelde schakelbak eruit ziet, dit varieert vaak per merk/type/bouwjaar. Je moet het dus nog even navragen.

Maar als je de weg op gaat, rij je weg in de 1 of 2, je trapt de koppeling in, zet de schakelbak in zn 3, haalt de voet snel maar met beleid van de koppeling af, en dan kan je weer rustig aan gas geven, gas eraf en tegelijk de koppeling in, in zijn 4, koppeling er weer snel maar met beleid eraf en weer gas; en zo door. Totdat je een mooie snelheid met een juist toerental bereikt heb. Het mooiste is natuurlijk om een zo hoog mogelijke snelheid te creëren met een zo laag mogelijk toerental om zo brandstof te kunnen sparen.

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb kunnen helpen. Maar de Ins en Outs van de trekker moet je echt van de ervaringsdeskundige hebben. Ik heb zelf al er lange tijd niet meer op een Deutz Fahr gereden. Maar het schakelen is vaak wel hetzelfde!

Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel, maar kan je zeggen wat ik fout typte dan? Want hier: "Deutz Fahr in plaats van Deutz Fahr" zie ik persoonlijk geen verschil in. Lage en Hoge Gearing is volgens mij het verschil in Poulie, dus snelheid. Maar dit kan ook aan mij liggen hoor.