Waarom hebben Nederlandse vrachtwagentrailers vaak een buitenlandse trekker ?

Vaak zie je het in het buitenland, een Poolse vrachtwagentrekker met een Nederlandse trailer en dito kenteken.
Kan iemand mij dat uitleggen hoe dat werkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Sinds het vrije verkeer van personen en/of goederen binnen Europa mogen buitenlandse bedrijven hun diensten op de Nederlandse markt aanbieden. Zo ook transportbedrijven. Eigen rijders kunnen hun diensten aanbieden en dat vrijwel altijd tegen een zgn. kilometertarief. Doordat levensonderhoud in het land van herkomst meestal veel lager ligt dan bij ons, kunnen zij tegen een veel lager tarief rijden. Dat is voor Nederlandse opdrachtgevers op meerdere fronten aantrekkelijk. Ze dragen op deze manier nl. geen enkel risico als het aankomt op de naleving van wetten en regelgeving maar hebben op deze manier ook niets te maken met brandstofkosten, afschrijvingskosten en andere kosten die gemaakt worden zoals bv. Eurovignet of soortgelijke heffingen/tolwegen. Bij Nederlandse "eigen rijders" is dit natuurlijk ook zo, maar die moeten een hoger kilometertarief hanteren omdat hier alles natuurlijk veel duurder is. ( Denk aan bv. afschrijving en reparatie/onderhoudskosten.) Dit fenomeen is overigens niet alleen in Nederland het geval maar in elk westers land. Het betreft hier niet alleen de "eigen rijders" maar ook de normale transportbedrijven die vanuit het oosten hier hun diensten aanbieden. En dan gaat het ongeveer nét zo. Je hoort niet voor niets vaak dat de concurrentie in het transport "moordend" is. LANG LEVE EUROPA.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is omdat deze chauffeurs goedkoper dan de Nederlandse chauffeurs zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja , oké! Dus zo'n bedrijf huurt dus die Poolse chauffeurs in. Zelf weet ik ook wel dat deze idd tegen lagere tarieven werken.
Jammer dat de Nederlandse chauffeurs hierdoor werkloos thuis zitten.
D'r is niet tegenop te boksen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sinds het vrije verkeer van personen en/of goederen binnen Europa mogen buitenlandse bedrijven hun diensten op de Nederlandse markt aanbieden. Zo ook transportbedrijven. Eigen rijders kunnen hun diensten aanbieden en dat vrijwel altijd tegen een zgn. kilometertarief. Doordat levensonderhoud in het land van herkomst meestal veel lager ligt dan bij ons, kunnen zij tegen een veel lager tarief rijden. Dat is voor Nederlandse opdrachtgevers op meerdere fronten aantrekkelijk. Ze dragen op deze manier nl. geen enkel risico als het aankomt op de naleving van wetten en regelgeving maar hebben op deze manier ook niets te maken met brandstofkosten, afschrijvingskosten en andere kosten die gemaakt worden zoals bv. Eurovignet of soortgelijke heffingen/tolwegen. Bij Nederlandse "eigen rijders" is dit natuurlijk ook zo, maar die moeten een hoger kilometertarief hanteren omdat hier alles natuurlijk veel duurder is. ( Denk aan bv. afschrijving en reparatie/onderhoudskosten.) Dit fenomeen is overigens niet alleen in Nederland het geval maar in elk westers land. Het betreft hier niet alleen de "eigen rijders" maar ook de normale transportbedrijven die vanuit het oosten hier hun diensten aanbieden. En dan gaat het ongeveer nét zo. Je hoort niet voor niets vaak dat de concurrentie in het transport "moordend" is. LANG LEVE EUROPA.
Nederlandse transportbedrijven brengen hun trailer naar de grens en daar wordt er een andere (buitenlandse) trekker onder gezet. Vaak hebben deze Nederlandse transportbedrijven ook een vestiging in het buitenland. En dat alles is inderdaad omdat buitenlandse chauffeurs veel goedkoper zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat bij lange na, niet alleen vanwege het feit dat de chauffeur goedkoper is bij een vestiging in het buitenland. Álles is goedkoper. Denk daarbij aan: goedkopere aanschafkosten materieel. Winsten komen op die manier op een buitenlandse rekening en omzeilen zo de Nederlandse omzetbelasting maar ook alle btw op onderhoudskosten en/of aanschaf onderdelen en werkplaatstarieven. Vanwege de corruptie in nogal wat oosterse landen, zijn de kosten voor scholing of bepaalde cursussen makkelijk af te kopen. Wij moeten bepaalde cursussen echt doorlopen, en betalen, maar daar krijgen de chauffeurs vaak het benodigde certificaat door "een paar tientjes" op tafel te leggen. Voorts wordt er hier ook géén wegenbelasting betaald. Transportvergunningen zijn ook veel goedkoper. Ongetwijfeld vergeet ik een aantal zaken. Maar dit lijkt mij even voldoende.......
Transportbedrijven werken vaak samen. Dit is allemaal om zo min mogelijk lege kilometers te rijden. (leeg rijden is heel erg duur) Om leeg rijden te voorkomen worden er vaak opleggers gewisseld. Dus als transportbedrijf uit Nederland een volle vracht heeft voor Frankrijk. En op de bestemming is aangekomen is het financieel aantrekkelijk voor beide partijen om de chauffeur met een volle (franse) oplegger met Nederlandse bestemmingen gelijk weer terug naar Nederland te sturen. Zo hoeft niet eerst alles gelost te worden uit de Nederlandse oplegger wat ook weer tijd en geld scheelt.